متن كامل خبر
تراشه‌ای شبیه بدن انسان

تاريخ خبر :  11/5/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1460

تراشه ای که جایگزین موش آزمایشگاهی می‌شود

 محققان موسسه بیولوژی وایس دانشگاه هاروارد به تازگی با الهام از علوم مهندسی، عملکرد چندین عضو بدن انسان مانند ریه‌ها و روده‌ها را روی ریز تراشه‌ای که کارکرد بدن انسان را شبیه‌سازی می‌کند، پیاده‌سازی کرده‌اند.

 

پژوهشگران این موسسه هم‌اکنون در حال کار بر روی پروژه‌ای هستند که قطعاً آزمایشگاه‌های پزشکی و داروسازی را تغییر می‌دهد. آن‌ها روی ریز تراشه‌ای کار می‌کنند که قرار است جای موش‌ها و میمون‌ها را در آزمایشگاه‌ها پر کند. امید است که با کمک این ریز تراشه‌ها بتوان مطالعات پزشکی دقیق تری انجام داد.

این پروژه هم‌اکنون در مرحله توسعه و ساخت است، محصول نهایی شبیه بدن انسان نخواهد بود اما می‌تواند عملکرد بدن انسان را شبیه‌سازی کند. مخترعین امیدوارند  که این ریز تراشه زیربنای تست و آزمایش داروهای جدید قرار بگیرد و جایگزین حیوانات آزمایشگاهی شود.

 

این مؤسسه اعلام نموده اخیراً پروژه ای را جهت تولید و اتصال 10 عدد از این ریزتراشه‌ها به هم آغاز نموده که از این طریق  بتوانند ریز تراشه‌ها را در یک سیستم پیچیده‌تر بررسی کند. علاوه بر این، دانشمندان مؤسسه در حال ساخت کنترل کننده‌ای برای بررسی فاکتورهای بیوشیمی درون تراشه از طریق ارسال و دریافت مایعات به درون آن هستند.

بر اساس اعلام مؤسسه وایس، همان‌طور که ریزتراشه‌های کامپیوتری دارای مسیرها و مدارهای الکتریکی هستند، این میکروچیپ هم دارای مدارهایی از کانال‌های توخالی ست که قادر به حمل مایعات گوناگون هستند.

 

 

 این کانال‌ها به کمک سلول‌های انسان و به تقلید از اعضاء بدن در ابعادی کوچکتر ساخته شده‌اند. برای مثال کانال‌های روده بازسازی شده روی تراشه، به کمک‌سلول‌ها و هسته‌های باکتری‌های مفیدی که به طور طبیعی در بدن انسان زندگی می‌کنند بوجود آمده‌اند. کانال‌های شبیه سازی شده علاوه بر این، به تقلید از حرکات عضلات روده جهت انتقال مواد غذایی در روده، منقبض و منبسط می‌شوند.

این میکروچیپ‌ها از پلاستیکی شفاف و قابل انعطاف ساخته شده اند که به دانشمندان جهت مشاهده و دنبال نمودن فعل و انفعالات درون ریزتراشه کمک می‌کند.

 

مؤسسه ملی سلامت  (NIH)، در بیانیه‌ای اعلام نموده که این اختراع راهی ارزانتر و سریعتر برای آزمایش داروهای جدید خواهد بود.


Mashable

 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت