متن كامل خبر
کشف مکانیزم سلول حافظه

تاريخ خبر :  23/5/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1084

یک گروه تحقیقاتی، کامل ترین نقشه از عوامل رونویسی در سلول را به دست آورده و دریافته اند که در هنگام تقسیم سلولی، یک مجموعه بزرگ پروتئینی به نام کوهسین (cohesin) تشکیل می شود.


DNA در سلول های انسانی به بسیاری از پروتئین های مورد نیاز برای عملکرد یک سلول ترجمه می شود. سلول می تواند در بعضی از موارد، به سادگی و با تغییر بیان یک یا چند عامل رونویسی به طور مستقیم، از نوعی به نوع دیگر تبدیل شود. این نکته بسیار حائز اهمیت است که الگوی اتصال عامل رونویسی در ژنوم حفظ شود.


در طول هر تقسیم سلولی، عوامل رونویسی از DNA حذف شده و باید راه خود را به سمت درست بعد از سلول تقسیم شده پیدا کنند. با گذشت سال های زیادی از تحقیقات، هیچ مکانیزمی برای آن کشف نشده است.


جوسی تایپل (Jussi Taipale)؛ استاد دانشگاه هلسینکی (University of Helsinki) و سرپرست این کشف توضیح می دهد: «مشکل آنجاست که DNA های بسیاری در یک سلول وجود دارند که پیدا کردن راه درست را برای فاکتورهای رونویسی غیر ممکن می کند. ولی اکنون مکانیزمی پیدا شده که می گوید چگونه سلول حافظه کار کرده و چگونه کمک می کند تا سلول، دستور پیش از تقسیم سلولی را به یاد داشته باشد، و عوامل رونویسی مکان های درست خود را پیدا کنند.»


cohesin به صورت حلقه ای در اطراف دو رشته DNA قرار گرفته و تقریبا تمام نقاطی را که عوامل رونویسی محدود شده اند، بر روی DNA علامت گذاری می کند.


عوامل رونویسی نقش محوری در بیماری هایی چون سرطان و نیز بسیاری از بیماری های ارثی ایفا می کنند. این کشف که تقریبا تمام توالی های منظم DNA متصل به cohesin است، همچنین می تواند در نهایت عواقب مستقیم بیشتری برای بیماران مبتلا به سرطان و یا بیماری های ارثی داشته باشد. Cohesin به عنوان شاخص توالی DNA ممکن است حاوی جهش های بیماری زا باشد.
 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت