متن كامل خبر
آیا گیاهان می توانند با آلزایمر مقابله کنند؟

تاريخ خبر :  30/8/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  967

بنا بر پژوهشی تازه، عصاره های آنتی اکسیدانی خاص در نعنا و رزماری، یادگیری و حافظه را بهبود می بخشند.


دکتر سوزان فار (Susan Farr) استاد دانشکده پزشکی از دانشگاه سنت لوئیس (Saint Louis University) می گوید: « ما دریافتیم که این ترکیبات انحصاری، کمبودهای ناشی از اختلال خفیف شناختی را کاهش می دهد که می تواند مقدمه ای برای بیماری آلزایمر باشد.» او افزود: « این احتمالا به معنی مفید بودن نعنا و رزماری است اما، آزمایش های ما به روی مدل حیوانی بودند و نمی دانیم که برای بهبود یادگیری و حافظه، تا چه اندازه مردم مجبور به مصرف این سبزی هستند. به عبارت دیگر، من پیشنهاد نمی کنم که مردم آدامس بیشتری بجوند!»


فار یافته های اولیه را دوشنبه، 11 نوامبر در جلسه ای از Neuroscience 2013 ارائه داد. او ماده ای جدید مبتنی بر آنتی اکسیدان و ساخته شده از عصاره نعنا و نیز دو دوز مختلف از آنتی اکسیدانی مشابه و ساخته شده از عصاره رزماری را به روی موش هایی که زوال شناختی مرتبط با سن داشتند، آزمایش کرد.


او دریافت که ترکیب عصاره رزماری در دوز بالاتر، قوی ترین بهبود دهنده ی حافظه و یادگیری در سه رفتار مورد آزمایش بود. عصاره رزماری با دوز پایین تر نیز در دو آزمون رفتاری همچون ترکیب ساخته شده از عصاره نعناع، حافظه را بهبود داد. علاوه بر این، نشانه هایی از کاهش استرس اکسیداتیو وجود داشت که شاخص زوال وابسته به سن را در بخشی از مغز که کنترل کننده ی یادگیری و حافظه است، مطرح می کند.


فار گفت: «مطالعه ما نشان می دهد که این عصاره های ساخته شده از گیاهان، اثرات سودمندی به روی تغییر این دوره از سن در ارتباط با زوال شناختی دارد.»

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت