متن كامل خبر
اکتشافات جدید؛ مدیون باکتریوفاژ

تاريخ خبر :  25/10/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1109

کار نوآورانه دانشمندان در نشان دادن ساختار و فروپاشی DNA باکتریوفاژ، روی جلد ماه فوریه مجله ویروس شناسی برجسته خواهد بود.


 کاترین جونز (Kathryn Jones) و الیزابت استروپ (Elizabeth Stroupe)؛ استادیاران دانشکده علوم زیستی دانشگاه ایالت فلوریدا (Florida State University) ویروس آلوده کننده باکتری ها، با عنوان باکتریوفاژ را ساختارشکنی کرده اند.

پژوهش آنان برای داشتن درک بهتری از چگونگی حملات ویروسی و اثرات باکتریایی، در آینده به کمک محققان خواهد آمد و بویژه می تواند در صنعت کشاورزی مفید باشد. به گفته جونز، « معلوم است که چیزهای جدید بسیاری درباره آن وجود دارد.»


 تا به حال، در مورد این باکتریوفاژ خاص شناخت کمی وجود داشت که?M12 نام داشته و باکتری تثبیت کننده نیتروژن به نام Sinorhizobium meliloti را آلوده می کند. جونز بر تعیین توالی DNA در ?M12 و تجزیه و تحلیل زمینه تکاملی خود متمرکز شد، در حالی که استروپ به ساختار فیزیکی کل آن نگاه کرد. استروپ گفت: « در حقیقت باکتریوفاژ ابزاری برای مطالعه باکتری است و در گذشته هیچ کس به تعیین توالی آن فکر نکرد.»


این ابزار به گفته استروپ، درباره عملکردهای اصلی باکتریوفاژ ?M12 بینش بهتری به دانشمندان می دهد. ?M12 اولین باکتریوفاژ گزارش شده برای داشتن ترکیبی خاص از توالی های DNA و شکلی خاص از پوسته پروتئین خودش است. درک هر دوی DNA و ساختار می تواند از پروتئین های باکتریوفاژ و چگونگی انتخاب باکتری مهاجم، بینش درستی ارائه دهد.


پژوهش های آینده درباره ?M12 می تواند بویژه برای جامعه کشاورزی و شرکت های زراعی مفید باشد. گیاهان مهم زراعی، به تثبیت بیولوژیکی نیتروژن توسط باکتری هایی وابسته اند که توسط این فاژ شکار می شوند. تثبیت نیتروژن فرایندی است که در آن گاز نیتروژن فراوان در جو به منابع خاکی کمیاب آمونیاک و نیترات تبدیل می شود.


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت