متن كامل خبر
"بمب هوشمند" برای باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک

تاريخ خبر :  23/11/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  2108

دانشمندان با توسعه ی آنتی بیوتیکی معروف به "بمب هوشمند" موفق شدند که گونه های خاصی از باکتری ها را شناسایی کرده و با هدف قرار دادن DNA آنها٬ تمامی عفونت های باکتریایی را از بین ببرند.


پژوهشگران دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی (North Carolina State University) در روشی نوین، از سیستمی به نام CRISPR-CAS بهره گرفته اند که بخشی از دستگاه ایمنی باکتری هاست.
CRISPR-CA با ایجاد رشته های کوچکی از RNA به نام CRISPR-RNAs، که با توالی های خاص DNA در ویروس مهاجم متناظر اند، از باکتری ها در مقابل مهاجمین محافظت می کنند. زمانی که CRISPR-RNAs محل مورد  ظر را پیدا کرد، با آزادسازی پروتئین Cas٬ موجب برش DNA می شوند.


دکتر چیس بایزل (Dr. Chase Beisel)، استادیار مهندسی شیمی و بیومولکولی از NC و نویسنده ارشد مقاله عنوان کرد : « درمان با آنتی بیوتیک، به طور معمول باکتری های مفید و مضر را با هم از بین می برد و منجر به عوارض جانبی ناخواسته، مانند عفونت های مختلف می گردد ولی این تکنیک، رویکردی بالقوه برای درمان عفونت های باکتریایی مقاوم در برابر چند دارو ارائه می کند. آنچه ما در این کار جدید نشان داده ایم، امکان حذف گونه های خاصی از باکتری ها به صورت انتخابی است که تاثیری بر جمعیت باکتری های مفید نمی گذارد.»


پژوهشگران با آزمایش روش هایی در محیط کشت های کنترل شده که همراه با حضور ترکیب های مختلفی از باکتری ها بود، قادر به از بین بردن نسل مورد نظر خود شدند. دکتر بایزل تشریح کرد: « مثلاً، ما قادر به از بین بردن سالمونلا (نوعی باکتری) در محیط کشت هستیم که بر باکتری های مفید دیگر تأثیر ندارد. این باکتری ها به طور معمول در دستگاه گوارش یافت می شوند.»

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت