متن كامل خبر
کشف ماده‌ی شیمیایی حیات در یک دنباله‌دار

تاريخ خبر :  2/6/1388 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1857

  «سازمان فضایی ناسا» اعلام کرد: دانشمندان یکی از مواد بنیادی شیمیایی را که از مصالح ساختمانی حیات است، برای اولین بار در یک دنباله‌دار یافته اند.

کشف ماده‌ی شیمیایی حیات

در یک دنباله‌دار

 


  ‌‌
 

 

«سازمان فضایی ناسا» اعلام کرد: دانشمندان یکی از مواد بنیادی شیمیایی را که از مصالح ساختمانی حیات است، برای اولین بار در یک دنباله‌دار یافته اند.

به گزارش«ایرنا»، گلیسین یک آمینواسید است که در پروتئین‌ها یافت می شود. پروتئین ها مولکول‌های پیچیده ای هستند که موجودات زنده برای ساختن و حفظ سیستم‌های خود از آن‌ها استفاده می کنند.

این ماده در ذراتی که از دنباله‌دار «وایلد-2» در فضا پراکنده می شد ردیابی شده است. این ذرات را در سال 2004 ریال کاوشگر «استارداس» ناسا جمع‌آوری کرد. نظریه‌ی «بذر» حیات در زمین مبنی براین که ابتدا توسط یک دنباله‌دار کاشته شد خیلی پرطرفدار است.

بسیاری از دانشمندان به این نظریه اعتقاد دارند میلیار‌ها سال قبل برخورد تعداد زیادی از همین دنباله‌دا‌رها، مواد شیمیایی مهمی را که پیش‌در‌آمد حیات بود به زمین آورد. دکتر «کارل پیلچر» سرپرست موسسه زیست اخترشناسی «ناسا» گفت: «کشف گلیسین در یک دنباله‌دار تقویت کننده این نظر است که مصالح اولیه‌ی ساختمانی حیات در فضا به وفور یافت می شود و این استدلال را تقویت می کند که آثار حیات در کیهان ممکن است زیاد باشد نه نادر»

گلیسین قبلا در شهاب سنگ‌ها دیده شده بود، اما این اولین‌بار است که در مواد منتشر شده از دنباله‌دا‌رها کشف می شود. این کاوش‌گر «ناسا» در ژانویه 2004 از کنار دنباله‌دار"81 پی/وایلد-2" به قطر پنج کیلومتر گذشت.

این کاوش‌گر از حدود 240 کیلومتری هسته دنباله‌دار گذشت و ذراتی را که از سطح آن متصاعد می شد جمع آوری کرد. این ذرات بسیار ریز (که ابعاد آن‌ها چندهزارم میلیمتر است) در سال 2006 در یک کپسول مهر و موم شده به زمین بازگردانده شد. مواد بازگردانده شده به زمین در میان آزمایشگاه‌های نجومی برتر جهان توزیع شد که دریچه‌ی خارق العاده‌ای به روی شرایطی که در نخستین مراحل تشکیل منظومه‌ی شمسی یعنی تشکیل سیارات و دنباله‌دارها حاکم بود گشوده است.

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت