متن كامل خبر
حذف وعده‌ی سحری و سوختن چربی و پروتیین‌های مفید بدن

تاريخ خبر :  8/6/1388 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  942

  با حذف وعده‌ی سحری و رساندن مواد مورد نیاز بدن در یک وعده طی 24 ساعت، ذخیره‌ی چربی بدن برای جبران مواد غذایی مورد نیاز افزایش می یابد که در نهایت به چاقی منجر می شود.

حذف وعده‌ی سحری و سوختن چربی و پروتیین‌های مفید بدن


  ‌‌
 

 

با حذف وعده‌ی سحری و رساندن مواد مورد نیاز بدن در یک وعده طی 24 ساعت، ذخیره‌ی چربی بدن برای جبران مواد غذایی مورد نیاز افزایش می یابد که در نهایت به چاقی منجر می شود.

عضو انجمن تغذیه‌ی ایران و کارشناس رژیم‌های درمانی گفت: روزه داری بدون سحری و گرسنگی شدید منجر به سوختن چربی و پروتئین‌های اصلی بدن می شود که به سلامت فرد آسیب می رساند.

«ناهید شوقی» کارشناس تغذیه در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار علمی« ایرنا» گفت: نخوردن وعده‌ی سحری به سوختن چربی و پروتئین‌های اصلی بدن و در نتیجه بالا رفتن مواد کتونی در داخل خون منجر می شود که همین امر خستگی و سردردهای شدید و بی حوصلگی را در پی دارد.

وی گفت: بالا رفتن مواد کتونی در خون علاوه بر این، باعث ایجاد بوی بدن دهان در افراد گرسنه می شود. عضو انجمن تغذیه‌ی ایران با اشاره به این‌که سوختن چربی و پروتئین‌های بدن و بالا رفتن کتون خون تمایل فرد به مصرف مواد قندی و شیرینی را بالا می برد، گفت: علاوه بر این افراد با حذف سحری به علت تحمل گرسنگی شدید ، حجم زیادی از غذا را مصرف می کنند که این عامل باعث افزایش میزان ترشح انسولین در خون می شود.

به گفته‌ی وی بر اثر افزایش قند خون، ترشح انسولین از لوزالمعده نیز افزایش یافته و این تجمع انسولین در سیستم گردش خون سبب عارضه ای تحت عنوان «هایپر انسولین» شده و در دراز مدت ناراحتی‌های عروقی را درپی دارد. کارشناس رژیم‌های درمانی اظهار داشت: با حذف وعده‌ی سحری و رساندن مواد مورد نیاز بدن در یک وعده طی 24 ساعت، ذخیره‌ی چربی بدن برای جبران مواد غذایی مورد نیاز افزایش می یابد که در نهایت به چاقی منجر می شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که دوران روزه داری زمان مناسبی برای حذف و یا مصرف کم‌تر برخی مواد غذایی مضر برای بدن از جمله تنقلات شور، چربی‌های جامد و حیوانی و زمانی مناسب برای ورود کالری کم‌تر به بدن است، گفت: در طول دوران روزه داری افراد نسبت به مصرف نوشابه‌های گازدار همراه با غذاهای حاضری یا فست فودها تمایل کم‌تری پیدا می کنند.

«شوقی» یادآور شد: افراد روزه دار سعی کنند مصرف شیرینی‌ها شامل قند و شکر، زولبیا و بامیه و خرما و عسل را به حداقل برسانند و علاوه بر این از مصرف مواد شور به علت این‌که بدن را کمبود آب مواجه می کند ، خودداری نمایند.

وی با بیان این‌که مصرف مواد غذایی در دوران روزه داری باید از تعادل مناسبی برخوردار باشد گفت: افراد بهتر است در فواصل زمانی بین افطار و سحر مایعات به خصوص آب و چای کم رنگ در حد متعارف و نه بیش‌تر بنوشند.

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت