متن كامل خبر
توليد هيدروژن از آب

تاريخ خبر :  23/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  875

اقتصاد هيدروژني نويد مي‌دهد كه براساس توانايي توليد و ذخيره مقادير زياد يك عنصر سوختي غيرآلوده كننده، وابستگي به منابع انرژي غيرقابل تجديد مانند سوخت‌هاي فسيلي را كاهش مي‌دهد.
به گزارش ساينتيفيك امريكن نتايج آزمايشات انجام شده بر يك كاتاليست جديد نشان مي‌دهد كه اين كاتاليست را مي‌توان براي به دست آوردن هيدروژن از آب به كار برد بدون آن كه نياز به شرايط واكنشي سخت باشد.
محققان مي‌گويند كاتاليستي را كشف كرده‌اند كه مي‌تواند مقاديري هيدروژن را بدون نياز به حرارت‌هاي بسيار پايين يا فشار بالا توليد نمايد. اين گروه تحقيقاتي در ابتدا در جستجوي يك روش براي تبديل مواد شيميايي به نام اورگانو سيلان‌ها به سيلانول‌ها، ارگانوسيلان‌ها را در حضور كمپلكس رنيوم (كاتاليست) در دما و فشار محدود با آب مخلوط كردند. پس از يك ساعت واكنش منجر به توليد گاز هيدروژن به علاوه سيلانول‌ها شد.
در اين روش نسبت به آب بكار رفته مقدار زيادي هيدروژن توليد مي‌شود.
اما سوال مهم اين است كه آيا توليد سوخت‌هاي ارگانوسيلان در مقاديري كه براي تامين سوخت جهاني مملو از خودرو لازم است، از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه است يا خير.
يك مانع بزرگ در اين فرآيند، هزينه زياد مربوط به مواد آغازگر ارگانوسيلان است. اما اگر محصول جانبي سيليكون را بتوان فروخت يا به طور موثر بازيافت نمود، ‌روش جديد از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه خواهد بود.
به هر حال به گفته دانشمندان نتايج فوق، فرضيه اوليه‌اي هستند كه نيازمند آزمايشات و تحقيقات بيشتر است پيش از آن كه براي استفاده گسترده در نظر گرفته شوند.


      منبع خبر : جام جم

بازگشت