به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در دومین جلسه شورای سیاستگذاری قرارگاه مرکزی مهارتآموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با اشاره به اجرای طرح کاد در دهه شصت، اظهار کرد: اجرای این طرح در آن برهه از زمان موفق نبود و از اوایل دهه هفتاد شاخه کاردانش با هدف توسعه مهارتآموزی در هنرستانها ایجاد شد.
وی افزود: رشتههای کاردانش که با هدف آموزش مهارت ختم به اشتغال ایجاد شد در ابتدا بسیار موفق بود و بسیاری از فارغالتحصیلان جذب بازار کار شدند اما به تدریج این شاخه تحصیلی افول کرد و کاردانشی که امروز وجود دارد کیفیتش بسیار پایینتر از شاخه کاردانش در دهه هفتاد است.
وزیر آموزشوپرورش گفت: عدم امکان ادامه تحصیل دانش آموزان شاخه کاردانش انگیزه کافی را در آنها از بین برد و دانشآموزان بیشتر به سراغ رشتههای فنی و حرفهای در هنرستانها رفتند تا بتوانند به سهولت ادامه تحصیل بدهند.
وی با اشاره به آموزش سربازان و مهارتآموزی کارکنان وظیفه خاطرنشان کرد: این طرح بسیار خوب و مبارکی است اما اگر از تمام ظرفیتهای موجود کشور برای تقویت آن استفاده نشود با کاهش کمیت روبهرو خواهد شد بنابراین دستگاههای مختلف برای صدور گواهینامههای مهارت باید سختگیری کنند و به این طرح بهعنوان یک هدف کاربردی نگاه کنند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، عضو کابینه تدبیر و امید اذعان کرد: یکی از عوامل کاهش اثربخشی عدم استفاده از انگیزههای سلبی و ایجابی است بنابراین مراجع ذیصلاح برای صدور هر نوع مجوز اشتغال داشتن گواهینامه مهارت را بهعنوان پیششرط قرار دهند.
|