متن كامل خبر
ابلاغ بخشنامه مدیریت مطلوب مراسم چهارشنبه آخر سال به مدارس

تاريخ خبر :  20/12/1396 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  499

بخشنامه مدیریت مطلوب مراسم چهارشنبه آخر سال و پیشگیری از مخاطرات و صدمات احتمالی، به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس، بخشنامه مدیریت مطلوب مراسم چهارشنبه آخر سال و پیشگیری از مخاطرات و صدمات احتمالی از سوی مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد.
 
در این بخشنامه با اشاره به اینکه در کتب، منابع و مستندات تاریخی از وجود مراسم و مناسبت‌های باستانی، ملی و اجتماعی در فرهنگ باستانی مردم ایران‌زمین سخن گفته شده است و اینکه هر کدام کارکردهای اجتماعی، تربیتی و فرهنگی خاصی دارند، آمده است: برخی از این سنت‌ها و مراسم به مرور ایام دستخوش فراموشی شده و برخی دیگر به لحاظ پیوستگی روحی ایرانیان با تأثیرات خوب ‌آن‌ها و تلفیق با فرهنگ غنی اسلامی، رنگ و بوی معنوی یافته و از سال‌های گذشته تاکنون به جای مانده است.
 
آیین‌های نوروزی ازجمله علایق عامه مردم است که هر ساله با فرا رسیدن آن‌ها شوق و اشتیاق را به‌ویژه در میان کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد می‌کند که متأسفانه در سال‌های اخیر با انگیزه سودجویانه و بداخلاقی عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب، مخاطرات فراوان، تلفات جانی و خسارات روحی و جسمی و رفتارهای هیجانی نامناسب بسیاری به جای گذاشته است.
 
بنابراین با توجه به اینکه بر اساس مفاد سند تحول بنیادین، آموزش‌وپرورش متولی فرایند تعلیم و تربیت در همه ساحت‌ها و قوام‌بخش فرهنگ عمومی و تعالی‌بخش جامعه اسلامی با مشارکت خانواده معرفی شده است و به جهت جلوگیری از بروز و شیوع ناهنجاری‌های رایج چند ساله اخیر، ضروری است تا توصیه‌های لازم از طریق مختلف به والدین ارائه و پیشگیری‌های لازم به عمل آید تا از چهارشنبه آخر سال، خاطره‌ خوبی در اذهان باقی بماند.
 
*۱۰ توصیه پیشنهادی
 
۱- ادارات کل آموزش‌وپرورش می‌توانند نسبت به تشکیل جلسه شورای انجمن اولیا و مربیان در سطوح استانی و شهرستانی و پیش‌بینی‌های لازم را جهت تبیین بیشتر فلسفه آیین‌های باستانی، سنتی و اصول اخلاقی و فرهنگی و زیبایی‌هایی که پشتوانه این آیین‌هاست و چگونگی اجرای مطلوب مراسم چهارشنبه‌سوری به عمل آورند و متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خط مشی لازم را تهیه و ابلاغ کنند.
 
۲- هماهنگی ویژه با نیروی انتظامی جهت نظارت و اعمال قانون در پیشگیری از وقوع حوادث، آموزش رعایت اصول ایمنی توسط کارکنان آتش‌نشانی به دانش‌آموزان، صدا و سیما جهت انجام مصاحبه‌ها و ارائه آموزه‌های فرهنگی، امنیتی و پیشگیرانه به خانواده‌ها و چاپ مقالات مرتبط در رسانه‌های محلی و مطبوعات یا ارسال پیامک و شیوه‌های مشابه دیگر و دعوت از آنان برای حضور در مراسم صبحگاهی مدارس، تصمیم لازم را اتخاذ کنند.
 
۳- انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس به‌عنوان نزدیک‌ترین واسطه آموزش‌وپرورش با مردم در جلسات خود در خصوص چگونگی عملیاتی نمودن خط مشی‌ها و توصیه‌های شورای انجمن اولیا و مربیان و ارائه مطالب و توصیه‌های لازم برای اجرای سالم و مطلوب مراسم چهارشنبه‌سوری و پرهیز از خرید و به‌کارگیری مواد منفجره و محترقه غیراستاندارد توسط دانش‌آموزان از افراد سودجو، اقدامات لازم را به عمل آورند.
 
۴- مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان نسبت به تهیه و ارائه برنامه‌های لازم برای اجرا در مدرسه ازجمله اختصاص یک صبحگاه عمومی برای تبیین بیشتر فلسفه آیین‌های ملی و آثار اجتماعی زیان‌بار که از اجرای نامطلوب و غیر صحیح این آیین‌های باستانی عاید می‌شود با هماهنگی نیروی انتظامی اقدام کنند.
 
۵- در صورت امکان از نویسندگان یا صاحب‌نظران مطلع درخواست شود تا نسبت به تهیه پیام‌ها و توصیه‌های لازم منطبق بر اصول روانشناسی و محتوای تبلیغاتی لازم بر اساس فرهنگ بومی استان اقدام کنند تا از طریق بروشور یا زیرنویس جهت تنویر افکار عمومی مردم اعلام شود. همچنین مباحثی همچون جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های اجتماعی و تأثیر بداخلاقی‌ها در آرامش خانواده‌ها مدنظر قرار گیرد.
 
۶- فراهم کردن مقدمات لازم جهت اجرای عمومی مراسم به‌صورت سالم و با رعایت موارد ایمنی در پارک‌ها، بوستان‌ها و محلات به‌منظور همراهی و همدلی با آن‌ها و نظارت غیرمستقیم برای ایجاد شرایط مطلوب تخلیه هیجانات عمومی و برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح مطابق با نیازهای واقعی نسل جوان و کنترل و نظارت بیشتر به رفتار و حرکت فرزندان توسط والدین.
 
۷- جلوگیری از خرید و فروش مواد محترقه خطرناک توسط افراد ناشناس در حوالی مدرسه و در صورت رؤیت مواردی این‌چنینی، اطلاع‌رسانی به‌موقع به نیروی انتظامی جهت اقدام به‌موقع و تأکید به اولیا در نحوه هزینه کرد پول جیبی توسط فرزندانشان در روزهای پایان سال.
 
۸- اجرای مراسم چهارشنبه‌سوری به‌صورت خانوادگی و حضور پدر و مادر در کنار فرزندان جهت نظارت دقیق‌تر و همراهی و همدلی با آن‌ها باعث افزایش زمینه‌های شادی شادمانی در جامعه شده و زمینه‌های غیر سازنده آسیب‌های اجتماعی را تعدیل می‌کند.
 
۹- چگونگی بهره‌مندی از توان گروهی و اجرایی دانش‌آموزان (اعم از تشکل‌های دانش‌آموزی یا گروه‌های خودجوش) و جلسات هم‌اندیشی برای ارائه فعالیت‌های فرهنگی به‌منظور جلوگیری از رفتارهای مخرب و اتفاقات ناگوار در مراسم چهارشنبه‌سوری.
 
۱۰- با توجه به تأثیرگذاری کلام معلمان و مربیان بر رفتار دانش‌آموزان، لازم است مدیران مدارس در جلسه شورای معلمان طرح موضوع کرده و از آنان درخواست شود که راهنمایی‌های لازم را در کلاس ارائه دهند.


      منبع خبر : فارس

بازگشت