متن كامل خبر
ترس از مدرسه، سرمنشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است

تاريخ خبر :  20/12/1396 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  544

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه «ترس دانش‌آموزان از مدرسه» سرمنشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، گفت: سال ۹۷ سه حوزه افزایش مهارت‌آموزی، تفویض اختیار و نظام تنظیم و کنترل کیفیت مدارس در دستور کار خواهد بود.

به گزارش گروه آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش در آیین اختتامیه گردهمایی شورای معاونین وزارت آموزش‌وپرورش و مدیران کل استان‌های سراسر کشور در چابهار، اظهار داشت: در برنامه‌های سال ۹۶ در بخش‌های تحول محتوا، تحول مدیریت و اداره آموزش‌وپرورش با همت همه صاحب‌نظران و فرهنگیان موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم.
 
وزیر آموزش‌وپرورش افزود: خوشبختانه در اجرای برنامه‌های سال ۹۶ پیشرفت خوبی حاصل‌ شده و می‌توان گفت که تقریباً به‌صورت نسبی اجرای برنامه‌ها رضایت‌بخش بوده است.
 
وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد مسیر را درست رفته‌ایم و روبه‌جلو حرکت می‌کنیم و در حوزه مهارت‌آموزی و در بحث مهارت‌های اجتماعی و زندگی مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی با هدف پیشرفت داشته‌ایم.
 
بطحایی بیان کرد: در حوزه نظام شایستگی مدیران مدارس، سامانه انتخاب و انتصاب مدیران راه‌اندازی و برای سال آینده اجرایی می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در موضوع تفویض اختیار باید از منافع سازمانی بگذریم و اجازه دهیم مدارس آزادانه و با اختیار تصمیم‌گیری کنند و اجازه نفس کشیدن داشته باشند. مدارس باید با صلابت و جدیت کار را پیش ببرند و در سال ۹۷ در اجرایی نمودن بسیاری از موضوعات باید سریع‌تر پیش رویم.
 
وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: جلسات متعددی را برای موضوع تفویض اختیار برگزار کرده‌ایم و امیدواریم که همه ارکان آموزش‌وپرورش بتوانند اختیارات خود را در جهت کم کردن حجم کارهای اجرایی واگذار کنند.
 
بطحایی بیان داشت: سعی خواهیم کرد در ابتدای سال ۹۷ فهرست مناسبی در خصوص تفویض اختیار از ستاد به استان و منطقه و مدرسه ارائه کنیم؛ مهر ۹۷ از حیث تفویض اختیار مطمئناً با اسفند ۹۶ متفاوت خواهد بود.
 
وی نظام آموزش‌وپرورش کنونی را به پیست اتومبیلرانی تشبیه کرد که فقط دانش‌آموزان رقابت را برای برنده شدن دنبال می‌کنند و انحراف از تعلیم و تربیت اتفاق افتاده است.
 
وزیر آموزش‌وپرورش از ایجاد نظام تنظیم و کنترل کیفیت مدارس مطابق با برنامه تعالی مدیریت مدرسه خبر داد و گفت: در سال ۹۷ این سه حوزه یعنی مهارت‌آموزی، تفویض اختیار و نظام تنظیم و کنترل کیفیت مدارس در دستور کار خواهد بود و باید سعی کنیم با مشکلات به‌صورت روبه‌رو و درآن‌واحد مقابله کنیم و منتظر زمان برای سنگین شدن حجم کارها نباشیم.
 
بطحایی اضافه کرد: به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های کشور باید بتوانیم نظامی بسازیم که مدیران بتوانند مستقیماً با ذی‌نفعان آموزش‌وپرورش صحبت کنند، به‌عنوان مثال مدیرکل استان و یا مدیران میانی بتوانند با ذی‌نفعان این حوزه صحبت کنند، باید فرایندی بسازیم تا ارتباطات نزدیک‌تری ایجاد کنیم و در حال حاضر بخشی از آن در شبکه سینا ایجاد شده و باید تلاش کنیم که از همه پتانسیل‌های این شبکه به‌عنوان یک زیرساخت استفاده کنیم و ارتباط نزدیک‌تری با ذی‌نفعان برقرار کنیم.
 
وی افزود: مدیران باید بتوانند به محرک‌ها پاسخ مناسب و به‌موقعی داشته باشند. پاسخ به این محرک‌ها گاهی در جهت منفعت سازمان است و گاهی ممکن است که از پدید آمدن ضرر به سازمان جلوگیری کند و از این نگاه، مدیران ما باید خود را موظف بدانند که در برابر کوچک‌ترین محرک‌ها پاسخگویی به‌موقع و مناسبی داشته باشند.
 
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در همه برنامه‌ها ما همه اعضای یک گروه هستیم و هرکدام با مسئولیتی که داریم در کنار هم و دوشادوش هم کار را پیش می‌بریم؛ عضلات سازمانی به دلیل کارکردهای غلط نحیف شده‌اند و باید تمرین و ممارست کنند تا اجازه رشد و بالندگی داشته باشند.
 
بطحایی تأکید کرد: اجازه دهیم بچه‌ها زندگی کنند و لذت بردن از زندگی را احساس کنند نه اینکه همیشه در اضطراب، استرس و نگرانی قبولی در آزمون‌ها و کنکورها به سر ببرند؛ متأسفانه با همه تجهیزات و امکانات و زیرساخت‌هایی که داریم در حوزه مهارت‌های اجتماعی و تربیتی بچه‌ها ضعیف هستند و دچار اختلال شده‌اند؛ فضای بیرون مدرسه با کتاب‌های آن‌چنانی و کلاس‌های مختلف بچه‌ها را درگیر کرده است و باید برگزاری آزمون‌های متعدد در دوره ابتدایی و کتاب‌های کمک‌آموزشی متوقف شود و در این راستا نظارت و عزم جدی اتفاق افتد.
 
وی با اشاره به حوزه آسیب‌های اجتماعی افزود: مدرسه باید مدرسه زندگی شود، بسیاری از استرس‌هایی که در مدارس به وجود می‌آوریم سبب ترس کودکان ما از مدرسه می‌شود و این ترس سرمنشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و انحرافات خواهد بود.


      منبع خبر : فارس

بازگشت