به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در همایش بانوی امید که به مناسبت جشن میلاد حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام مادر و روز زن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، به روش الگویی و الگوبرداری در جریان یادگیری اشاره کرد و گفت: بخشی از رفتار، سکنات و نشست و برخاست و سایر شئونات زندگی را از افراد مرجع و اطرافیان خود الگوبرداری کردهایم.
وی افزود: ما معلمها برای یادگیرندگانمان در مدرسه نیز از این روش بسیار استفاده میکنیم.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه دعا میکنیم سنت اهلبیت و ائمه ملاک و الگویی در زندگیمان باشد گفت: یکی از مهمترین و مؤثرترین الگوهایی که میتوانیم بهویژه در جامعه امروز از آن استفاده کنیم، سنت و سیره زهرای مرضیه (س) است. متأسفانه باید اعتراف کنیم لااقل ما شیعیان کمتر از این الگو در زندگیمان استفاده کردهایم.
بطحایی افزود: استفاده عملیاتی از این سنت و سیره یکی از رسالتهای ما آموزشوپرورشیهاست. حضرت زهرا (س) الگویی همه جانبه در همه ابعاد زندگی هستند. هرچند تلاش زیادی کردیم. نشانههایی از این الگو را در برنامههای درسی بکار بگیریم اما به نظر میرسد هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه زن بهعنوان رکن اصلی خانواده و مهمترین عامل تربیت نسل آینده نقش بسیار مهمی را ایفا میکند گفت: امروز که در حجم انباشته آموختههای دانشی گرفتاریم و فرزندانمان زیر فشار آزمونها گرفتار استرس میشوند، اگر مادر در خانواده نتواند مدیریت کند قطعاً تلاشهای ما به ثمر نخواهد رسید. آرامش کودکان ما پله اول یادگیری است.
وی ادامه داد: یادگیری اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه آرامش در وجود فرزندان نهادینه باشد که رکن اصلی قطعاً مادر خانواده است.
بطحایی با بیان اینکه در حوزه آموزش دختران دستاوردهای خوبی داریم گفت: روزی ۳۰ درصد دانش آموزان ما دختران بودند که امروز به نزدیک ۴۹ درصد رسیده و سهم دختران تقریباً با پسران برابر است و مدارس شبانهروزی دخترانه که تا ۳۰ سال پیش وجود نداشت امروز فعال هستند.
وی افزود: اما این اعداد و ارقام نباید ما را از این غافل کند که از حیث کیفی هنوز با نابرابری مواجهیم. بهویژه در ورزش دختران با کمبودهایی مواجهیم و مکانهای ورزشی تناسبی با فعالیت دختران ندارد و آنها ناچارند از فعالیتهای تربیتبدنی جدا شوند.
بطحایی ادامه داد: در مدارس مختلط در دوره ابتدایی و کلاسهای چندپایه در مناطق دوردست از حیث تربیتبدنی دختران ما مهجورند. در برخی مناطق به دلایل فرهنگی حتی در پایههای تحصیلی پایین و در کلاسهای اول و دوم ابتدایی برخی خانوادهها فرزندشان را به مدرسه نمیفرستند که بر عهده دولت است تا امکانات مناسب را برای آنها فراهم کند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه ۶۰ درصد نیروی انسانی ما در آموزشوپرورش زناناند اما همچنان موانعی در حضور زنان در پستهای مدیریتی وجود دارد اظهار کرد: ۶۰ درصد مدیریت مدارس توسط زنان صورت میگیرد اما در پستهای بالاتر حضور زنان به دلیل موانعی چون موانع اداری کمتر است که باید آن را کاهش دهیم. امیدواریم تلاشهای ما در این زمینه به نتایج خوبی منتج شود.
|