به گزارش خبرگزاری پانا وزیر آموزشوپرورش از آغاز اجرای طرح آموزش مهارت دانشآموزان در هشت استان کشور و به کمک سازمان فنی حرفهای خبر داد. هدف از برگزاری این دورهها آن است که دانشآموزان مهارتهای اولیه را فرا بگیرند و با بازار کار تا حدودی آشنا شوند.
سید محمد بطحایی در همایش نقش نظام آموزشی در توسعه کسب و کار که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد گفت: چالش اشتغال یکی از مهمترین دغدغههای کشور در سطح مدیریت کلان است. باید اعتراف کرد که این چالش امروز تبدیل به یک بحران شده است. بحرانی که تمام شئون اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده است.
بطحایی در ادامه به اهمیت کسب و کار و توسعه آن در جامعه اشاره کرد و گفت: توسعه کسب و کار صرفنظر از آثار اقتصادی که در وضع معیشتی مردم و تولید ناخالص داخلی کشور دارد، آثار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مهمی در آینده کشور خواهد داشت.
وزیر آموزشوپرورش افزایش نیروی جوان کشور در رأس هرم جمعیتی را فرصت گرانقدر برای توسعه کشور دانست و تصریح کرد: این نیروی جوان باید وارد بازار کسب و کار شود و سهم قابلتوجهی در تولید داخلی کشور ایفا کنند. در این فضا آموزشوپرورش میتواند نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در بهبود کسب و کار و اشتغال داشته باشد.
وی ادامه داد: از گذشته تاکنون تلاشهای بسیار زیادی در آموزشوپرورش انجام گرفته است تا بتواند نقش مورد انتظار در کسب و کار و هرم شغلی کشور ایفا کند اما متأسفانه هنوز به جایگاه شایسته نرسیده است. از بعد از انقلاب آموزشوپرورش سعی بر این داشت که حوزه آموزش عمومی ما با حوزه کسب و کار عجین شود که پیشرفتها و موفقیتهایی نیز به دست آمده است اما این حرکت سینوسی بوده است و آموزشوپرورش را از بهبود فضای کسب و کار دور کرده است.
بطحایی از طرحهای تام و کاد که در گذشته در آموزشوپرورش بهمنظور آشنایی و انس دانشآموزان با بازار کار اجرا شدند، نام برد و افزود: در سال ۷۱ نیز در مقطع متوسطه شاخه کارودانش به نظام آموزشی اضافه شد؛ اما با توجه به استقبال و موفقیت این طرحها متأسفانه در ادامه به دلایلی این روند ادامه پیدا نکرد و از وضع کیفی خود دور شد. نظام آموزشی ما به دو دلیل نتوانسته است نقش خود را در بازار کسب و کار برای جامعهای که دچار بحران اشتغال است، ایفا کند.
وزیر آموزشوپرورش گفت: دلیل اول این است که نظام آموزشی ما از اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به تدریج مأموریت خود را فراموش کرد. امروز مدارس ما هدف خود را از تربیت دانشآموزان، ورود به مراکز آموزش عالی و دورههای بالای آن تعریف کردهاند. فضای حاکم بر آموزشوپرورش ما تحت سیطره مطلق مهارتهای شناختی شده است. آنچه امروز در مدارس به بچهها میآموزیم، منجر به یادگیری نمیشود. این فضا به ما اجازه نمیدهد تا سایر مهارتهای مورد نیاز زندگی اجتماعی را آموزش دهیم. بچههای ما حداقل تا پایان دوره نهم باید زندگی کردن، اخلاق، گفتوگو با یکدیگر و صبوری را تمرین کنند.
وی ادامه داد: آموزشوپرورش باید مجدانه نقش و مأموریت خود را برای بهبود بازار کسب و کار بازیابی کند. ما مسیر بسیار دشواری را پیش رو داریم تا آموزشوپرورش به مسیر اصلی خود بازگردد و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد، سایر دستگاهها نیز نمیتوانند در این خصوص راهگشا باشند.
بطحایی در ادامه در خصوص دلیل دومی که آموزشوپرورش نتوانسته است نقش خود را به خوبی در بازار کسب و کار ایفا کند گفت: ما در برنامهریزی درسی جای بسیار کمی را در تقویت و تمرین مهارتهای اجتماعی قرار دادیم. ما به خوبی از این ظرفیت استفاده نمیکنیم و پیامد آن دور شدن جامعه از مدرسه است. ما دانشآموزان را از مدرسه زده کردهایم زیرا بچهها چیزهایی در مدرسه یاد میگیرند که در جامعه به آن نیاز ندارند درنتیجه دانشآموز از مدرسه میترسد و از آن فراری است.
وی افزود: ما تلاشهایی را برای بهبود کیفیت نظام آموزشی آغاز کردیم اما متأسفانه در آموزشوپرورش به دلیل فرهنگ سازمانی موجود، تغییر بسیار سخت است. البته این مسئله باعث نمیشود که ما به فکر اصلاح نباشیم هرچند این اصلاح بهطور تدریجی باشد.
بطحایی یکی از اهداف آموزشوپرورش را تربیت دانشآموزان برای ورود به بازار کار دانست و تصریح کرد: رئیسجمهوری در ابتدای سال تحصیلی و هنگام نواختن زنگ مهر گفتند که باید مهارتهای پایه و فنی را در آموزشوپرورش ترویج دهیم به گونهای که هر دانشآموز بعد از فارغالتحصیلی حداقل یک مهارت کسب کرده باشند.
وزیر آموزشوپرورش از شروع طرحی در هشت استان کشور و به کمک سازمان فنی حرفهای خبر داد که دانشآموزان در دورههای شش و بیست و چهارساعته مهارتهای اولیه را فرا بگیرد و با بازار کار تا حدودی آشنا شوند و بدانند همه افراد نباید وارد دانشگاه شوند و به غیر از تحصیل در مراکز عالی، مسیرهای دیگری نیز برای ادامه زندگی وجود دارد.
|