متن كامل خبر
سال ۹۷ سال عملیاتی کردن سند تحول خواهد بود

تاريخ خبر :  23/12/1396 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  778

وزیر آموزش‌وپرورش در دومین نشست بررسی دستاوردها، نقد و نظر و چشم‌انداز سند تحول بنیادین، سال ۹۷ را سال عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش دانست.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید محمد بطحایی در دومین نشست بررسی دستاوردها، نقد و نظر و چشم‌انداز سند تحول بنیادین که با حضور معاونین، مشاورین و مدیران کل حوزه ستادی در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: وجود بیش از یک‌میلیون پرسنل، بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز و ۷۰۰ منطقه آموزش‌وپرورش مسئولیت مدیران ستادی در اجرای برنامه‌ها را بسیار سنگین و حساس می‌کند.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه هوشمند پایش میزان استقرار اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش گفت: به وسیله این سامانه درصد پیشرفت اهداف و راهکارهای سند تحول دائماً رصد می‌شود و ما می‌توانیم میزان پیشرفت راهکارهای مختلف را مشاهده و در جهت تحقق متوازن سند تحول تلاش کنیم.
 
بطحایی افزود: در سند تحول ۱۳ راهکار وجود دارد که هیچ برنامه از آن پیاده‌سازی نشده است و اگر راهکارهای کار نشده را به سایر راهکارها اضافه کنیم پیشرفت سند تحول به کمتر از ۳۰ درصد می‌رسد.
 
وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: در استقرار سند تحول پیشرفت ما ضعیف بوده است و ما در زیر نظام‌هایی که اختیار و توان آن در خود آموزش‌وپرورش بود ه است پیشرفت خوبی داشتیم اما در بخش‌هایی که برای عملیاتی کردنشان به بیرون از آموزش‌وپرورش نیازمند بودیم مانند نیروی انسانی و فضاهای آموزشی، با مشکل مواجه شدیم.
 
وی پیشرفت متوازن بخش‌های مختلف سند تحول را از تأکیدات رهبر معظم انقلاب و اهداف آموزش‌وپرورش برشمرد و افزود: در سال ۹۷ باید بیش از پیش برنامه‌های ما عمل‌گرایانه‌تر باشد تا محتوای سند تحول را با سرعت بیشتری عملیاتی کنیم و در این زمینه باید بیشتر از گذشته از سامانه پایش میزان استقرار اهداف سند استفاده کنیم.
 
عضو کابینه تدبیر وامید ادامه داد: مفاهیم نظری برای لایحه‌های عملیاتی مورد اقبال واقع نمی‌شود، بلکه آنچه در مدارس عملیاتی می‌شود برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها محسوس خواهد بود.
 
بطحایی گفت: سال ۹۷ سال عملیاتی کردن و اجرایی کردن سند تحول خواهد بود؛ بنابراین راهکارهای مختلف عملیاتی کردن سند در پایان سال ۹۶ با حضور مدیران به بحث و گفتگو گذاشته می‌شود.
 
وی افزود: برای عملیاتی کردن سند تحول به ۲ مقوله "تصمیم سازی" و "تصمیم‌گیری" نیازمند هستیم و برای این کار از نظرات همه مدیران استفاده خواهد شد، در این زمینه باید از ظرفیت شورای عالی آموزش پرورش به‌عنوان یک دستگاه بیرونی استفاده کنیم.
 
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: شورای اجرایی و راهبری سند باید کاملاً برنامه‌های سند را پیگیری و به رفع موانع اجرای سند بپردازد و در صورت نیاز هفته‌ای یک نشست برای بررسی برنامه‌های سند برگزار کند.
 
وی اظهار کرد: برنامه‌ها در سال ۹۷ باید به‌گونه‌ای پیش برود که مشخصاً بدانیم مثلاً در خردادماه راهکارهای سند تا چه میزان پیشرفت کرده است و در سال آینده در نشست‌ها دائماً گزارش از برنامه‌های اجراشده داشته باشیم.
 
بطحایی تصریح کرد: شورای عالی آموزش‌وپرورش، شورای راهبری سند و کارگروه‌های زیرمجموعه شورای راهبری ۳ لایحه پیگیری برنامه‌های سند در سال ۹۷ فعال خواهند بود.
 
وی ادامه داد: نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در شورای عالی آموزش‌وپرورش باشند تا برنامه‌های سند با هماهنگی بیشتری تدوین و اجرا شود.
 
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: لزوماً نباید همه معاونین و مدیران حوزه ستادی در مسائل مختلف هم‌نظر و هم سو باشند، زیرا اگر همگی تنها یک نظر بدهند کارها به شایستگی پیش نخواهد رفت و این اختلاف‌نظرها نباید اتهام همسو نبودن مدیران حوزه ستادی را در پی داشته باشد.
 
وی از تعارض به‌عنوان یک فرصت یاد کرد و افزود: سازمانی که در آن تعارض وجود نداشته باشد خلاقیت و نوآوری رخ نخواهد داد.
 
در این نشست دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش از برگزاری نشست بررسی دستاوردها، نقد و نظر و چشم‌انداز سند تحول بنیادین هر ۳ ماه یک بار به دستور وزیر خبر داد و افزود: تبیین سیاست‌های وزارتخانه در جهت اجرای سند تحول، گفتمان سازی و ایجاد همگرایی بین مسئولین و مدیران و رصد فعالیت‌های مرتبط ازجمله اهداف برگزاری نشست بررسی سند تحول است.
 
وی گفت: همه برنامه ما در سند تحول باید رنگ و بوی تربیتی داشته باشد و اصلی‌ترین چرخش در این زمینه حذف آزمون‌های زائد است، اگر آموزش‌وپرورش به روز نشود ادامه مسیر تعلیم و تربیت با مشکل مواجه می‌شود.
 
نویدادهم خاطرنشان کرد: تغییر نظام آموزشی به نهاد فرهنگی – تربیتی، تبدیل انحصارانگاری در تربیت به مشارکت‌جویی و مسئولیت‌پذیری و تبدیل دانش‌آموز منفعل در کلاس به یک متر بی‌فعال در محیط‌های تربیتی ۳ چرخش مهم از ۳۷ چرخش در سند تحول است.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در این نشست اظهار کرد: در کنار سند تحول بنیادین ۲ سند بالادستی شامل سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و مصوبات نهادهای قانون‌گذار وجود دارد.
 
وی تدوین ۵۶ کتاب درسی ۵۱ کتاب راهنمای معلم، ۳ عنوان کتاب کار و تولید و ۲۰ فیلم آموزشی مدرسان را ازجمله فعالیت‌های انجام شده در اجرای سند تحول برشمرد و عنوان کرد: تفکر و پژوهش، تفکر و سبک زندگی، کار و فناوری، کارگاه کارآفرینی و تولید، تفکر و سواد رسانه‌ای انسان و محیط‌زیست، مطالعات فرهنگی، تفکر و سبک زندگی و بهداشت ازجمله عناوین کتاب‌های درسی جدیدالتألیف است که در اثنای اجرای سند تحول تدوین و در مدارس ارائه شده است.
 
حجت‌الاسلام محمدیان افزود: ایجاد سامانه اعتبارسنجی کتاب‌های جدیدالتألیف، مشارکت در تولید بسته‌های آموزشی شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و مشارکت ۶۷۰ مؤلف در تألیف کتب درسی ازجمله اقداماتی است که در خصوص چرخش از انحصارانگاری در تربیت به مشارکت‌جویی و مسئولیت‌پذیری صورت گرفته است.
 
وی گفت: عدم آموزش معلمان برای تدریس کتب جدید، عدم ایجاد بستر برخی تکالیف و عدم نیازسنجی در حوزه زبان‌آموزی خارجی ازجمله نقاط ضعف اجرای سند تحول است.
 
معاون تربیت‌بدنی و سلامت نیز در این نشست اظهار کرد: سیاست ما در ذیل سند تحول در خصوص ساخت فضاهای ورزشی، احداث و ایجاد فضاهای موردنیاز تربیت‌بدنی در درون مدارس است.
 
حمیدی خاطرنشان کرد: طرح‌های آموزش پیشگیری با رویکرد رشدمدار، پروژه نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان (نماد) طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان، طرح توانمندسازی اجتماعی دانش‌آموزان و تقویت بنیان خانواده ازجمله برنامه‌ها در حوزه چرخش از دانش‌آموز منفعل به متر بی‌فعال در محیط‌های تربیتی است.


      منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت