به گزارش خبرنگار آموزشوپرورش خبرگزاری فارس، محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «چالشهای آموزش پیش از دبستان» در توضیح محتوای تولیدی دوره پیش از دبستان، اظهار داشت: دوره دبستان از ۶ سال سن تمام شروع میشود؛ قبل از آن، دوره پیشدبستانی را داریم که یک دوره دو ساله بوده و اجباری نیست و اختیاری است، دوره صفر تا چهار سال هم بیشتر مربوط به مهدهای کودک است.
وی افزود: در باب محتوا باید بگوییم در دوره پیشدبستانی سالهاست که برنامه درسی مصوب و چاپ شده داریم، این برنامه توسط شورای عالی تصویب شده و در قالب یک برنامه مدون ارائه میشود، این محتوا سال ۸۵ تولید و در سال ۸۶ به تصویب شورای عالی رسیده است.
امانی طهرانی با بیان اینکه در دوره سنی صفر تا چهار سال هنوز برنامه مدونی نداریم، عنوان کرد: طبق قانون مصوب مجلس قرار شد آموزشوپرورش برای سن صفر تا چهار سال نیز مسئولیت تعیین محتوا و نظارت بر آن را در مهدهای کودک بر عهده بگیرد که اکنون در حال تهیه تولید این محتوا هستیم.
وی اضافه کرد: بر این برنامه درسی نقدهایی وارد است اما لزوماً به خود محتوا بازنمیگردد بلکه به نحوه اجرا مربوط میشود؛ در این برنامه اصراری بر تفکیک زنگهای آموزشی و واحدهای آموزش وجود ندارد و باید آزادی وجود داشته باشد و کودک نباید محدود شود.
مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری افزود: قبلاً اینطور تلقی میشد که کودک هرچقدر بیشتر به مهدکودک برود، مطلوبتر است؛ تأکید ما این است که کودک بیشتر دوران کودکی را با خانواده بگذراند. در اسناد بالادستی ما هم تأکید نشده است که حتماً کودکان در صفر تا چهارسالگی باید به مهدکودک بروند.
وی ادامه داد: اینکه کودک زیر چهار سال ملزم شود حتماً در ساعات معینی به مهد برود و آزادی عمل را از او بگیرد، چندان توصیه نمیشود زیرا ساعت خواب، نوع پوشش، نوع غذا خوردن کودک در مقایسه با زمانی که در منزل است حالت متفاوتی پیدا میکند؛ حضور در منزل هم مانعی بر جامعهپذیری وی نیست. تأکید بنده روی دوره مهدکودک است اما برای حضور در پیشدبستانی در اسناد بالادستی توصیه شده است.
امانی طهرانی در پاسخ به این پرسش که «برنامه آموزشوپرورش برای تحول آموزش دو سال ما قبل دبستان چیست؟»، گفت: شکلگیری فضای کار کودک در پیشدبستانیها با محوریت بازی و تحرک است که در برنامه درسی تصریح شده است؛ نشر کتب در این حوزه به دو دسته تقسیم میشود، نخست کتب غیراصولی و غیر منطبق با برنامه است که مورد توصیه و تأیید ما نیست اما کتب مطلوب و منطبق با برنامه هم داریم که مورد تأیید ما هستند.
وی افزود: بازنگری در برنامه این دوره که ۱۲ سال گذشته تدوین شده را مدنظر داریم؛ در کنار اینها گمشده اصلی این است که بودجه جدی برای این حوزه در نظر گرفته نمیشود و این دوره جزو سرانهها به حساب نمیآید.
|