متن كامل خبر
ورود بدون آزمون فارغ‌التحصیلان فنی به دانشگاه

تاريخ خبر :  23/2/1397 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  483

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در شورای پذیرش دانشجو بحث کاردانی پیوسته را برای کنکور ۹۸ پیشنهاد کردیم و زمینه خوبی وجود دارد که دانش‌آموزان از سال ۹۸ به بعد در یک برنامه ۵ ساله تحصیل کنند.

به گزارش ایسنا، علی زرافشان در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه معاونت آموزش متوسطه با دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه آمارهای وزارت کار نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در مقاطع پایین‌تر از دیپلم به نحوی که منجر به شغل شود اثربخش‌تر است گفت: اکنون ۷۵ درصد شاغلین دارای مدرک دیپلم‌اند و تنها ۲۵ درصد دارای مدرک دانشگاهی هستند.
 
وی افزود: در برنامه ششم، توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی به‌عنوان یک تکلیف قانونی مورد تأکید قرار گرفته و بر این اساس باید ۵۰ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه در دو شاخه فنی و کاردانش مشغول به تحصیل شوند.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در قوانین توسعه، آموزش‌های کیفی نیز مورد توجه قرار گرفته است گفت: در برنامه ششم بندهای متعددی در این خصوص وجود دارد. امروز بر اساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه تأکید شده است که وزارت علوم باید موضوع کاردانی پیوسته را دنبال کند و هنرستانی‌ها طی دوره پنج‌ساله مدرک کاردانی دریافت کرده و وارد کار شوند.
 
زرافشان افزود: فضای خوبی در این زمینه وجود دارد. در شورای پذیرش دانشجو نیز بحث کاردانی پیوسته را برای کنکور ۹۸ پیشنهاد کردیم و زمینه خوبی وجود دارد که دانش آموزان از سال ۹۸ به بعد در یک برنامه ۵ ساله تحصیل کنند.
 
وی با اشاره به تشکیل کارگروه مشترکی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: امید است ظرف یک سالی که فرصت داریم برنامه‌های درسی را بازنگری کنیم و با مساعدت دانشگاه این زمینه را فراهم کنیم. باید در سطح ستاد و مدیران استانی نیز همکاری نزدیکی وجود داشته باشد تا کاردانی پیوسته را اجرا کنیم.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه برنامه درسی، اجرای دوره کاردانی پیوسته و اجرای دوره‌های تربیت هنرآموز ازجمله محورهای تفاهم‌نامه با دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستند گفت: طبق مصوبه شورای پذیرش دانشجو در کنکور ۹۷ فارغ‌التحصیلان فنی می‌توانند بدون آزمون وارد دانشگاه فنی شوند و برای سال ۹۸ هم این‌گونه خواهد بود و استمرار می‌یابد.
 
وی افزود: ظرفیت‌های خوبی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارد. ازجمله این ظرفیت‌ها، تربیت نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش است. امسال ۱۵ هزار ردیف استخدامی داریم و امید است از ظرفیت دانشگاه برای تربیت هنرآموز استفاده کنیم. این تفاهم‌نامه را به فال نیک می‌گیریم.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه یکی از بندهای این تفاهم‌نامه تأسیس هنرستان‌های هم‌جوار دانشگاه است گفت: اکثر بندهای این تفاهم‌نامه مربوط به دانش آموزان است و فقط یک بند آن به تربیت استادکار و هنرآموز برمی‌گردد. این همکاری پیوند آموزش‌های هنرستانی و دانشگاهی را به دنبال دارد و می‌تواند الگویی برای سایر بخش‌ها باشد.
 
به گفته زرافشان انعقاد این تفاهم‌نامه با اجرای مصوبه مجلس در تشکیل شورای سیاست‌گذاری آموزش‌های مهارتی هم‌زمان شده و قرار است این شورا زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شود. مصوبات این شورا لازم‌الاجراست. اکنون آیین‌نامه این شورا تنظیم و برای نظرخواهی به دستگاه‌ها ارسال شده است.
 
به گزارش ایسنا، صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از بزرگ‌ترین دانشگاه‌هاست که بالغ‌بر ۲۰۰ هزار دانشجو، ۱۲۰۰ کارگاه و ۱۷۰ دانشکده دارد اظهار کرد: توانمندسازی نیروی انسانی از ضرورت‌های فعلی کشور است.
 
وی افزود: توانمندی مهارتی می‌تواند به توسعه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور بیانجامد و حتی قشر محروم را با آموزش‌های مهارتی به جامعه برگرداند. کار خود را امتداد کار آموزش‌وپرورش می‌دانیم و آموزش عالی پیشرو ارائه آموزش‌های مهارتی پیشرفته است.
 
صالحی عمران با اشاره به اینکه نیازمند برقراری ارتباط عملی با آموزش‌وپرورش بودیم و بلافاصله تیم‌های مشترکی تشکیل دادیم و امروز نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد می‌شود گفت: یکی از محورهای تفاهم‌نامه تربیت کادر فنی و استادکاران است زیرا تربیت مربی و هنرآموز از شروط آموزش‌های مهارتی است. البته مؤلفه‌های بسیاری در آموزش‌های مهارتی مؤثرند و باید روی تک‌تک آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.
 
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: آماده‌ایم با سایر بخش‌های دولتی و خصوصی که به تکنیسین نیاز دارند همکاری و این نیاز را مرتفع کنیم. نباید در اتاق دربسته محتوای درسی را بنویسیم بلکه آن‌ها باید به سمت ما بیایند. محتوای دروس در دانشگاه فنی و حرفه‌ای منعطف است.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت