متن كامل خبر
الگوی جدید شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد

تاريخ خبر :  6/3/1397 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  543

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش جزئیات تعیین شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده را اعلام کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، مجتبی زینی وند در نشست خبری با اصحاب رسانه؛ که در سالن جلسات ساختمان علاقه‌مندان برگزار شد، اظهار کرد: رسالت تعلیم و تربیت، سنگین و چندبعدی است زیرا در کنار نظام‌های تعلیم و تربیت، خانواده، اجتماع، رسانه، بخش دولتی، بخش غیردولتی و... وجود دارد که شورای آموزش‌وپرورش تعامل بین آن‌ها را برقرار می‌کند.
 
 
**بسیج کلیه امکانات محلی و ملی برای تحقق اهداف عالیه تعلیم و تربیت، هدف اصلی شوراهای آموزش‌وپرورش است
 
وی نقش شوراهای آموزش‌وپرورش در هماهنگی گروه‌های تأثیرگذار در تعلیم و تربیت را نقشی اساسی و کلیدی برشمرد و تصریح کرد: بسیج کلیه امکانات محلی و ملی جهت پیشرفت اهداف عالیه نظام تعلیم و تربیت را هدف اصلی شوراهای آموزش‌وپرورش دانست.
 
زینی وند از فعال شدن شوراهای آموزش‌وپرورش بر اساس مصوبات شورای سیاست‌گذاری مدارس و مراکز غیردولتی خبر داد و خاطرنشان کرد: تنها در ۶ ماهه دوم سال ۹۶، حدود ۱۳۰ جلسه استانی با ۴۹۶ مصوبه برگزار شده که اغلب مصوبات تحقق‌یافته و مابقی نیز در حال محقق شدن است، در این راستا از همکاری وزارت کشور و استانداری‌ها تقدیر می‌کنم.
 
وی بر ضرورت تسهیل فرآیند اطلاع‌رسانی سریع، شفاف و استفاده از فناوری نوین تأکید و از راه‌اندازی ۱۰ سامانه الکترونیکی در این حوزه خبر داد و افزود: با هدف سامان‌دهی مراکز آموزشی غیردولتی و شناسنامه‌دار کردن آن‌ها سامانه‌ای را طراحی کردیم که تاکنون ۱۲ هزار مدرسه و مرکز غیردولتی اطلاعات خود را در سامانه وارد کردند، در این سامانه اطلاعات مربوط به مراکز، نوع فعالیت، وضعیت آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و میزان شهریه تعیین می‌شود.
 
 
**۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح خرید خدمات آموزشی
 
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش‌وپرورش از اختصاص یک ردیف بودجه‌ای برای طرح خرید خدمات آموزشی در بودجه ۱۳۹۷ خبر داد و اظهار کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح خرید خدمات آموزشی در نظر گرفته شده و پیگیری‌ها برای پرداخت معوقات این طرح ادامه دارد و بخشی از معوقات نیز پرداخت شده است.
 
 
**تنها مرجع صدور مجوز پیش‌دبستانی آموزش‌وپرورش است
 
وی افزود: مشکلاتی در برخی مراکز پیش‌دبستانی وجود دارد، اخیراً قانونی در مجلس تصویب و توسط دولت ابلاغ شده است تا کلیه مراکز پیش‌دبستانی مجوز خود را از آموزش‌وپرورش دریافت کنند، این موضوع به مراکزی که از سایر مراجع مجوز دریافت کرده‌اند، ابلاغ شده و تاکنون ۱۵۰۰ مرکز جهت دریافت مجوز از آموزش‌وپرورش اطلاعاتشان را در سامانه الکترونیکی مربوط وارد کرده‌اند.
 
زینی وند گفت: بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری مدارس و مراکز غیردولتی، مراکزی که مشخصات مرکز خود را در سامانه وارد کنند به منزله کسب مجوز فعالیت تا یک سال است، برای ادامه آن باید اقدامات بعدی را انجام دهند.
 
وی درخصوص شهریه پیش‌دبستانی نیز خاطرنشان کرد: شهریه مراکز پیش‌دبستانی حداکثر ۸۰ درصد شهریه مدارس غیردولتی ابتدایی است و یک مرکز پیش‌دبستانی می‌تواند هم‌زمان، مهدکودک نیز در فضای خود داشته باشد.
 
 
** تفکیک برنامه، خدمات و شفافیت در هزینه‌ها ویژگی الگوی شهریه امسال
 
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری بر اساس محاسبه هزینه تمام شده برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدارس، سطح برنامه‌ها، تجهیزات و ... میزان هزینه را محاسبه و شهریه هر دانش‌آموز را تعیین کرده است و ما امروز این الگوی شهریه را مدارس اعلام می‌کنیم.
 
وی تفکیک برنامه، خدمات، فعالیت‌ها و شفافیت در هزینه‌ها را از ویژگی‌های الگوی جدید شهریه دانست و اذعان کرد: شهریه در مدارس و مراکز غیردولتی در دو بخش محاسبه می‌شود؛ بخش اول که شامل برنامه و فعالیت‌های رسمی مدارس و سقف آن در ابتدایی ۷ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان، متوسطه دوره اول ۸ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان و متوسطه دوره دوم ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان و پرداخت آن برای اولیا الزامی است.
 
بخش دیگر شهریه که می‌تواند حداکثر تا ۲۵ درصد این شهریه باشد، شامل فعالیت‌های فوق‌برنامه و غیردرسی و کلاس‌های تابستانی است که البته پرداخت آن توسط اولیا اختیاری است.
 
 
**مدارس غیردولتی حق ارائه محتوای درسی سال آینده را در فعالیت‌های تابستانی ندارند
 
زینی وند اخذ هرگونه شهریه را تنها از طریق سامانه الکترونیکی اعلام و عنوان کرد: شهریه الزامی را اولیا در هنگام ثبت‌نام و یا با توافق مدیر به صورت اقساط می‌توانند پرداخت کنند.
 
وی ارائه هرگونه محتوای کتاب درسی سال آینده در کلاس‌های تابستانی را ممنوع اعلام و اذعان کرد: به بهانه برگزاری کلاس‌های تقویتی درس‌های سال آینده، مدارس نمی‌توانند اولیا را به پرداخت شهریه اختیاری، اجبار کنند.
 
 
**افزایش ۱۳/۵ درصدی میانگین الگوی شهریه در سطح کشور
 
معاون وزیر آموزش‌وپرورش در مدارس و مراکز غیردولتی خاطرنشان کرد: افزایش شهریه‌ها در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در پایه دوازدهم، با توجه به ضرورت برگزاری کلاس‌های ویژه کنکور ۱۵ درصد است، اما در پایه‌های پایین‌تر متوسطه دوره دوم ۱۱ درصد و میانگین متوسطه دوره دوم ۱۳ درصد و در کل کشور میانگین ۱۳/۵ درصد است.
 
وی درصد افزایش شهریه در دوره ابتدایی را ۱۵ درصد، متوسطه دوره اول و دوم را ۱۳ درصد اعلام و تصریح کرد: هزینه‌هایی مانند ایاب و ذهاب، کلاس‌های غیردرسی و فوق‌برنامه و سایر سرویس‌دهی‌ها، ارتباطی با الگوی شهریه ندارد و با توافق اولیا و مدیر مدرسه تعیین می‌شود؛ بنابراین نباید این مبلغ را به الگوی شهریه افزود و ادعای افزایش شهریه کرد.
 
 
**حداکثر زمان کلاس‌های تابستانی ۹۰ ساعت است
 
زینی وند، نوع فعالیت، میزان فعالیت و الگوی شهریه را سه شاخص تعیین شهریه عنوان کرد و افزود: فعالیت‌های تابستانی حداکثر می‌تواند ۹۰ ساعت باشد و نوع آن پرورشی، مهارت‌آموزی، تقویت بنیه علمی طی ۶ هفته و هفته‌ای ۳ روز انجام شود.
 
وی از انجام ۱۳ هزار و ۷۴۰ مورد بازدید از مراکز غیردولتی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد، تنها ۳۶ مورد تخلف و عدم رعایت قانون داشتیم یعنی حدود نیم درصد، در شهر تهران در هفته‌های اخیر بیش از یک هزار بازدید از مدارس و مراکز غیردولتی انجام شد که مواردی، شهریه پیش از ثبت‌نام دریافت کرده بودند.
 
 
**استقرار ناظر مقیم در مدارس متخلف
 
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی از وجود ناظر مقیم در مناطق یک تا ۶ تهران خبر داد و افزود: در مدارسی که تخلف صورت بگیرد یک نفر به‌عنوان ناظر مقیم مستقر می‌شود.
 
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اخذ وثیقه و بالاترین نرخ شهریه گفت: اخذ هرگونه وثیقه از دانش‌آموز توسط مدارس ممنوع و وجهه قانونی ندارد، بالاترین نرخ شهریه مربوط به تهران و پایه دوازدهم است و اگر دانش‌آموز در برنامه‌های فوق‌برنامه حضور داشته باشد تا ۲۵ درصد این مبلغ می‌تواند به شهریه افزوده شود.
 
 
**دستورالعمل جذب نیرو در مدارس غیردولتی به زودی ارسال می‌شود
 
زینی وند ادامه داد: همه نیروهای مدارس غیردولتی آزاد و برخی حتی نیازمند پوشش بیمه‌ای نیز نیستند، افراد متقاضی تدریس در این مراکز باید در سامانه مربوطه ثبت‌نام کنند، مدیران نیز موظف‌اند اسامی افراد را سریعاً به هسته گزینش ارجاع دهند.
 
وی در پایان برگزاری هر نوع آزمون ورودی برای مدارس غیردولتی را ممنوع و اعلام کرد: مصاحبه با اولیا، بررسی پرونده تحصیلی و موقعیت جغرافیایی محل سکونت سه شاخص جذب دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی است.


      منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت