متن كامل خبر
رتبه‌بندی مدارس باید بر اساس برنامه‌ها انجام گیرد

تاريخ خبر :  7/6/1397 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  645

وزیر آموزش‌وپرورش از مدرسه به‌عنوان محلی برای تمرین زندگی یاد کرد و گفت: مدرسه محلی برای حفظ کردن فرمول‌ها و معادلات نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: مسیری که ما برای تحول در آموزش‌وپرورش در پیش‌گرفته‌ایم، مبتنی بر سند تحول بنیادین است و این مسیر از دو جهت باید پیش برود.
 
وی افزود: مسیر اول، تحول در برنامه‌ها و ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و پرورشی است زیرا ناخواسته و به دلیل مشغله‌های کمی در طی سال‌های گذشته، کیفیت در آموزش‌وپرورش، مورد غفلت قرار گرفته است و مسیر دوم، تغییر مدیریت در آموزش‌وپرورش است.
 
بطحایی ادامه داد: برای دستیابی به تحول و افزایش کیفیت در برنامه‌های آموزش‌وپرورش، هدف‌گذاری‌های مختلفی در قالب چند طرح برنامه‌ریزی‌ شده است که این اهداف را به‌طور عملیاتی آغاز کرده‌ایم.
 
وی افزود: خروجی‌های ما در آموزش‌وپرورش باید خروجی مورد انتظار جامعه باشد اما در شرایط موجود، بچه‌های ما آن چیزی که از آن‌ها توقع داریم، نیستند.
 
وزیر آموزش‌وپرورش از مدرسه به‌عنوان محلی برای تمرین زندگی یاد کرد و گفت: مدرسه باید به سمتی برود که به معنای واقعی مدرسه شود نه محلی برای حفظ کردن فرمول‌ها و معادلات باشد.
 
وی ادامه داد: تکالیف مدرسه باید مبتنی بر مسائل زندگی باشد و از حالت تکالیف صرف که جنبه رونویسی دارد، خارج شود و تکالیف درسی ما نباید هدف‌های تربیتی را به تباهی بکشاند بلکه باید تکالیف درسی به بچه‌ها جرأت صحبت کردن، داستان‌نویسی و قصه‌گویی، دست ورزی و مهارت‌آموزی، انتقادپذیری و هویت‌یابی را آموزش دهد.
 
بطحایی اظهار کرد: برای تحول در آموزش‌وپرورش، به کمک همه دستگاه‌های اجرایی نیاز داریم و باید آموزش‌وپرورش اولویت اول همه دستگاه‌های اجرایی باشد؛ آموزش‌وپرورش از عهده یک وزارتخانه برنمی‌آید و نیاز به مشارکت و حمایت همه دستگاه‌های اجرایی دارد و اگر مشارکت همه دستگاه‌ها در کنار آموزش‌وپرورش نباشد، پله‌های دادگستری‌ها خلوت نمی‌شود و خشونت در جامعه کم‌رنگ نمی‌گردد و حس عاطفه در جامعه تسری نمی‌یابد.
 
وی اضافه کرد: آموزش‌وپرورش نباید از مسیرهایی که بن‌بست رسیده است به دنبال حل مشکلات خود باشد و تا زمانی که محتوا و روش مدیریت آموزش‌وپرورش مطابق با روش‌های منسوخ باشد، تحولی رخ نخواهد داد.
 
وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: جامعه ما باید نسبت به مدرسه احساس نیاز کند و رقابت‌های فردی در دوره آموزشی جای خود را به رقابت‌های گروهی بدهد و چشیدن طعم شکست و پیروزی باید گروهی باشد نه فردی.
 
وی در زمینه تغییر مدیریت در آموزش‌وپرورش نیز اظهار کرد: رویکرد اصلی و اولویت اول، مدرسه است و مدرسه به‌عنوان اصلی‌ترین سازمان در آموزش‌وپرورش است و بقیه سازمان‌ها نقش پشتیبانی‌کننده برای مدرسه را دارند.
 
بطحایی ادامه داد: با این نگاه ما به دنبال چهار برنامه اصلی در مدرسه هستیم که شامل ارتقای شایستگی و صلاحیت مدیران، تغییر و تحول در انتصاب مدیران و نظام کنترل و تضمین کیفیت مدارس و تفویض اختیار است.
 
وی افزود: اعتقاد دارم که اگر مدیر مدرسه فرد شایسته‌ای باشد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد و باید همه افرادی که شایستگی دارند بتوانند متقاضی این جایگاه شوند.
 
وزیر آموزش‌وپرورش، سنجش مستمر صلاحیت‌های مدیران و نظام کنترل و کیفیت مدارس را دو استراتژی مهم وزارت نام برد و گفت: مدارس باید بر اساس برنامه‌های خود رتبه‌بندی شوند و این رتبه‌ها توسط ذی‌نفعان قابل‌مشاهده باشد.
 
وی ادامه داد: اعتقاد دارم که خیلی از اختیارات قابل تفویض است و مدارس ما باید اختیار داشته باشند تا مسائل خود را مدیریت و حل کنند.
 
بطحایی با تأکید بر این نکته که اجرای این برنامه‌ها، نیاز به گفتمان سازی در جامعه دارد و تمامی مدیران کل و مدیران آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند، افزود: در مسیر تحولی که ما در پیش‌گرفته‌ایم، بدون شک مقاومت‌هایی وجود خواهد داشت ولی با اعتقاد به یاری خداوند متعال و اعتقاد به توانایی‌های همکارانم، تحول در آموزش‌وپرورش را پیش خواهیم برد.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت