متن كامل خبر
نكاتى براى حفظ امنيت و سلامت دانش آموزان

تاريخ خبر :  20/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1208

گروه اجتماعى - در شرايطى كه به آغاز سال تحصيلى جديد نزديك مى شويم، ضرورت توجه بيش از پيش والدين به فرزندان شان و آموزشهاى ويژه به آنها، بخصوص كلاس اولى ها احساس مى شود چرا كه بنابر يك ادعا، آمار نشان مى دهد هر ساله
۲‎/۲ ميليون دانش آموز زير ۱۴ سال، قربانى تصادفات و آسيبهاى مرتبط با ورود به مدرسه مى شوند. در همين ارتباط نكات زير به والدين توصيه شده است:
- يك مسير مشخص را در نظر بگيريد كه فرزندتان چه پياده و چه با اتوبوس فقط از آن مسير به مدرسه رفته و بازگردد. بهتر است اين مسير مستقيم ترين و كوتاه ترين راه باشد و در عين حال كمترين نياز به عبور عرضى از خيابان را داشته باشد يا در صورت امكان بخشى از مسير، نرده كشى يا داراى حفاظ باشد. 
- در ابتدا خودتان به همراه فرزندتان از مسير معين شده عبور كنيد و به وى خاطرنشان كنيد كه از كوچه پس كوچه، راههاى زيرزمينى و مكانهاى خلوت دورى كند.
- به فرزندتان آموزش دهيد كه هرگز از غريبه ها هديه يا خوراكى قبول نكند و با آنها صحبت نكند. خاطرنشان كنيد كه منظور از غريبه افرادى است كه شما يا فرزندتان او را به خوبى نمى شناسيد و نمى توانيد به او اعتماد كنيد. 
- بهتر است دانش آموز به همراه خواهر يا برادر يا همكلاسى و همسايه به مدرسه برود و بازگردد و به طور كلى تنها نباشد.
- به فرزندتان آموزش دهيد كه چه وقتى پياده تردد مى كند و چه زمانى كه با اتوبوس يا تاكسى به مدرسه مى رود همه قوانين را رعايت كرده و به چراغهاى راهنمايى و دستور پليس توجه كند. در هواى بارانى يا برفى نيز دقت بيشترى در عبور و مرور از معابر داشته باشد.
- وقتى دانش آموز را با خودرو به مدرسه مى رسانيد در نزديكترين مكان به مدرسه از او جدا شويد و مطمئن شويد كه وارد مدرسه شده سپس آنجا را ترك كنيد. 
- چنانچه فرزندتان با دوچرخه مسيرى را براى رسيدن به مدرسه طى مى كند مطمئن شويد كه كلاه ايمنى به سر مى گذارد زيرا تحقيقات نشان داده كه استفاده از كلاه ايمنى احتمال خطر را تا ۸۵ درصد كاهش مى دهد.
- به فرزندان خود آموزش دهيد كه اگر زود به ايستگاه اتوبوس رسيدند و هنوز اتوبوس يا سرويس مدرسه نرسيده بود در ايستگاه بمانند و وارد خيابان نشوند و وقتى كه اتوبوس رسيد نيز صبر كنند تا كاملاً در ايستگاه متوقف شود و سپس شوار شوند. در ضمن هميشه پس از پياده شدن از پشت اتوبوس به طرف ديگر خيابان حركت كنند. همچنين براى جلوگيرى از افتادن و صدمات ناشى از آن در اتوبوس نشسته و از ايستادن يا راه رفتن خوددارى نمايند.
- يكى از مسائل مهم اين است كه دانش آموزان هرگز براى بستن بند كفش يا برداشتن وسايل در جلوى اتوبوس روى زمين ننشينند يا خم نشوند زيرا ممكن است راننده آنها را نديده و اقدام به حركت كند كه موجب تصادف شود.
- اينكه حتى كودكان در سنين آمادگى و دبستان هم شماره تلفن منزل را حفظ باشند در هنگام بروز مشكلات احتمالى حائز اهميت است.
- توجه داشته باشيد بندهايى كه از ژاكت يا لباس فرزندانتان بيرون مى آيد نبايد زياد بلند باشد زيرا ممكن است در هنگام خروج يا ورود به در خودرو يا اتوبوس گير كرده و حوادثى ايجاد كند.
- به فرزندانتان تأكيد كنيد هنگامى كه كنار پنجره اتوبوس يا مينى بوس نشسته اند سر يا دست خود را از پنجره بيرون نبرند. 
- هنگامى كه وسيله نقليه در حال حركت است خودكار يا مداد به دهان نبرند و حتماً مدادهايشان داخل كيف باشد.

      منبع خبر : ایران

بازگشت