متن كامل خبر
توصيه هايى در باره تغذيه دانش آموزان

تاريخ خبر :  21/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1671

دبير انجمن تغذيه ايران با تاكيد بر اين كه دانش‌آموزان قبل از رفتن به مدرسه بايد صبحانه بخورند، گفت: در وعده صبحانه دانش‌آموزان بايد شير، پنير و نان وجود داشته باشد.

برليانت بزرگمهر در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه با شروع فصل پاييز و بازگشايي مدارس تغذيه دانش‌آموزان دچار اختلال مي‌شود، اظهار كرد: از آنجايي كه

دانش‌آموزان مدت زيادي را بدون كنترل والدين خارج از منزل مي‌گذرانند ممكن است از موادي كه به هيچ وجه براي سلامتي آنها مفيد نيست استفاده كنند كه اين عامل موجب اختلال در تغذيه‌ آنان مي‌شود.

وي دير خوابيدن و خوردن غذاي سنگين در شب را دو عامل اصلي نخوردن صبحانه دانش‌آموزان عنوان و خاطرنشان كرد:‌ دانش‌آموزان بايد در فصل مدرسه از خوردن غذاهاي چرب و شيرين در وعده شام خودداري كنند و همچنين شام را به موقع صرف كرده تا خواب كافي و راحت داشته باشند.

وي افزود: در عين حال كه براي وعده شام دانش‌آموزان غذاي سبك توصيه مي‌شود ولي اين غذاي سبك بايد حاوي مواد مغذي چون پروتئين حيواني و گياهي و همچنين انرژي كافي در حد نياز باشد.

بزرگمهر با بيان اين كه در وعده صبحانه دانش‌آموزان بايد شير وجود داشته باشد، به ايسنا گفت: مادران مي‌توانند شير را با خرما و يا عسل به فرزندانشان بدهند و گاهي اوقات به جاي پنير، تخم‌مرغ را در وعده صبحانه آنان قرار دهند.

دبير انجمن تغذيه ايران اضافه كرد: مصرف كره 3 تا 4 روز در هفته به شرط اين كه كلسترول كودك بالا نباشد و يا در خانواده افزايش چربي خون نداشته باشند مانعي ندارد.

وي ادامه داد: كودك مي‌تواند در وعده صبحانه از يك ليوان آب مركبات مثل آب پرتقال، ليمو شيرين استفاده كند ولي چون اين مواد حاوي ويتامين (ث) هستند بايد قبل از صرف صبحانه كمي و با فاصله صرف شود زيرا عوامل مختلفي در جذب ويتامين ث دخالت دارند.

بزرگمهر با بيان اين كه والدين بايد از خريد تنقلاتي مانند چيپس، پفك و نوشابه‌هاي گازدار و همچنين آب ميوه‌هاي آماده پرهيز كنند، افزود: ساندويچ نان، پنير، گردو، تخم‌مرغ و‌ مرغ كه در منزل تهيه مي‌شود و مادر نظارت بر تهيه آن دارد بهترين ميان وعده براي دانش‌آموزان در مدرسه است.

وي همچنين انواع ميوه‌هاي تازه و خشك و انواع برگ‌ها و يا مغزها را از ميان وعده‌هاي مفيد براي دانش‌آموزان در مدرسه دانست.

بزرگمهر با تاكيد بر اين كه دانش‌آموزان بايد از خوردن ساندويچ‌هايي مانند سوسيس و همبرگر در وعده ناهار جدا خودداري كنند، به ايسنا گفت: مادران تا حد امكان ناهار فرزندانشان را در منزل تهيه كنند و به همراه غذا از سبزيجات مانند سالاد با رعايت تمام نكات بهداشتي تهيه و در اختيار فرزندانشان قرار دهند.

وي با تاكيد بر ضد عفوني كردن سبزيجات و ميوه‌جات اظهار كرد: آب گوجه فرنگي، هويج از آب ميوه‌هاي طبيعي و مفيد براي كودكان است.

دبير انجمن تغذيه ايران با تاكيد بر اين كه دانش‌آموزان بايد از مصرف بيش از حد نوشابه‌هاي گازدار خودداري كنند، افزود: با توجه به اين كه در اكثر نوشابه‌هاي گازدار مقدار زيادي فسفر وجود دارد تعادل كلسيم و فسفر را در بدن به هم مي‌زند و كلسيم به خوبي جذب بدن نمي‌شود و به رشد كودك آسيب مي‌رساند.

بزرگمهر با بيان اين كه والدين دانش‌آموزان را با عوارض ناشي از مصرف غذاهاي نامناسب و تنقلات

بي ارزش آشنا كنند، خاطرنشان كرد: افزايش آگاهي تغذيه‌اي دانش‌آموز، آشنايي او با نيازهاي تغذيه‌اي و همچنين آشنايي با مواد غذايي مفيد و مضر مي‌تواند بهترين راهكار براي استفاده از مواد غذايي مفيد است.

دبير انجمن تغذيه ايران درپايان همكاري والدين دانش‌آموز، متخصصان تغذيه، اوليا مدرسه و رسانه‌هاي گروهي را براي بهبود تغذيه دانش‌آموزان لازم و ضروري دانست.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت