متن كامل خبر
موفقیت پژوهشگران ایرانی در ساخت نخستین «چسب بافتی هوشمند» جهان

تاريخ خبر :  17/5/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1674

- برای اولین بار در دنیا محققان این دانشگاه چسب بافتی‌ای طراحی کرده‌اند که هیچ یک از مشکلات نسل قبل را ندارد.

موفقیت پژوهشگران ایرانی

در ساخت نخستین «چسب بافتی هوشمند» جهان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از موفقیت پژوهشگران این دانشگاه در ساخت نوعی چسب بافتی خبر داد که برخلاف نمونه‌های ساخته شده موجود از خاصیت کشسانی بسیار بالا و تمامی فاکتورهای مورد در رشد برخوردار است.

به گزارش ایسنا، دکتر «علیرضا زالی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد از این موفقیت علمی خبر داد و اظهار داشت: پس از قریب 60 سال که چسب بافتی در دنیا مورد استفاده قرار گرفته و رشد آن به دلیل مشکلات عدیده که چسب‌های بافتی برای نسوج انسانی ایجاد می‌کنند از بقیه‌ی تکنولوژی‌ها عقب مانده برای اولین بار در دنیا محققان این دانشگاه چسب بافتی‌ای طراحی کرده‌اند که هیچ یک از مشکلات نسل قبل را ندارد.

وی به دو گروه چسب‌های بافتی صنعتی (تجاری) که بسیار گرانند و چسب‌های بافتی (اتولوگ) که از بدن خود فرد تهیه می‌شود، اشاره و تصریح کرد: این چسب بافتی که توسط پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی طراحی شده است از نوع دوم است که از خون خود فرد استحصال می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ویژگی‌های این چسب خاطرنشان کرد: انواع چسب‌های بافتی پروتئینی به نام «فیبرینوژن» دارند که استحکام ساختاری چسب را قوام می‌دهند و به طور طبیعی در خون وجود دارند و در انعقاد خون نقش دارند که بیش‌ترین میزان آن در انواعی که تا به حال ساخته شده است حداکثر 29 میلی‌گرم در سطح می‌باشد. در حالی که در چسبی که در حال حاضر توسط پژوهشگران این دانشگاه ساخته شده است، 30 تا 70 میلی‌گرم سطح «فیبرینوژن» دارد که حتی گاهی تا 90 میلی‌گرم نیز رسیده که از این نظر معادل جهانی ندارد و از نظر غلظت بی‌بدیل است.

وی، قدرت کشش‌پذیری بالای این چسب را از دیگر ویژگی‌های آن عنوان و تصریح کرد: قدرت کشش‌پذیری ویژگی‌ای است که بر اساس آن چسب‌ها را طبقه‌بندی می‌کنند و این در حالی است که چسبی که در حال حاضر پژوهشگران ما در دست دارند بیش‌ترین قدرت چسبندگی را دارد و از این نظر در تمام دنیا بی‌نظیر است.

این گزارش می‌افزاید دکتر «زالی»، حضور فاکتورهای رشد در این چسب بافتی را که تا امروز 12 نوع از آن شناخته شده است، ‌از دیگر ویژگی‌های این چسب بافتی عنوان کرده و افزود: این چسب هوشمند با داشتن این فاکتورها برای اولین بار از این خاصیت طبیعی و حیات بخش برخوردار است؛ همچنین انواع پروتئین‌هایی که در ترمیم بافت‌ها کارایی دارد و روند پیوستگی بافت‌های گسسته را به‌طور طبیعی در بدن سامان می‌دهند نیز در این چسب بافتی وجود دارد و این مهم‌ترین عوامل تمایز دهنده این چسب بافتی با چسب‌های بافتی در حال حاضر جهان است.

وی در پایان کاربردهای این چسب در پزشکی را که در جراحی‌های مختلف به صورت معجزه‌آسا حداکثر استفاده را دارند، صدها مورد عنوان کرد و گفت: این قبیل گام‌های علمی در تمام زمینه‌ها عاملی برای خوداتکایی است که باعث می‌شود جوانان پرشور و پر تلاش کشور، مجدداً پرچم پر پیشینه ایران در عرصه‌ی علمی را به اهتزار در آورند.

 

 

 

 

 

 







 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت