متن كامل خبر
تشکیل تومور در ریه به‌دلیل نقایص ژنتیکی

تاريخ خبر :  17/5/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1517

- دانشمندان دریافته‌اند جهش در ژن ‪ LKB1‬در موش‌ها منجر به تشکیل تومورهای سرطانی می‌شود که تهاجمی‌ترند و احتمال بیش‌تری دارد در سراسر بدن گسترش یابند

تشکیل تومور در ریه

به‌دلیل نقایص ژنتیکی

دانشمندان یک ژن بازدارنده‌ی تومور موسوم به LKB1 را شناسایی کرده‌اند که تقریباً در یک چهارم کل سرطان‌های ریه در انسان جهش می‌یابد.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به‌نقل از مجله‌ی «نیچر»، اگرچه جهش‌های سرطانزا هر روز در بدن انسان رخ می‌دهد اما بدن انسان ژن‌های خاصی دارد که چنین رویدادهای مضری را شناسایی می‌کند و مانع از رشد بیش از اندازه‌ی سلول‌ها می‌شود.

اما در حال حاضر تعداد بسیار کمی از بازدارنده‌های تورمورهای سرطانی شناسایی شده‌اند.

اکنون دانشمندان دانشکده‌ی پزشکی «چپل هیل» دانشگاه «کارولینای شمالی» و و دانشکده‌ی پزشکی «هاروارد» دریافته‌اند جهش در ژن ‪ LKB1‬در موش‌ها منجر به تشکیل تومورهای سرطانی می‌شود که تهاجمی‌ترند و احتمال بیش‌تری دارد در سراسر بدن گسترش یابند.

دکتر «نورمن شارپ‌لس» استادیار پزشکی و مجری این تحقیقات گفت: نقص در این ژن منجر به بروز اشکال بسیار بدخیم‌تر سرطان ریه می‌شود.

انتظار می‌رود یافته‌های این تحقیق به پزشکان برای تعیین پیش‌آگهی بیماران کمک کند و اهداف جدیدی برای درمان‌های آینده در اختیار دانشمندان بگذارد.

این تحقیق، نخستین الگوی مهلک‌ترین سرطان بدخیم انسان در موش را نیز ارائه می‌کند. این سرطان یک نوع سرطان ریه موسوم به «کارسینوم سلول فلسی» است.

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت