متن كامل خبر
طراحی و ساخت سامانه‌ی افزایش کانال‌های فیبر نوری در کشور به همت محققان مرکز تحقیقات مخابرات

تاريخ خبر :  23/5/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1163

- با انجام این پروژه گام مهمی ‌جهت بومی‌سازی فناوری‌های نوین مخابرات نوری در کشور برداشته شد

طراحی و ساخت سامانه‌ی افزایش کانال‌های فیبر نوری در کشور

به همت محققان مرکز تحقیقات مخابرات

با ساخت سامانه‌ی نوری CWDM هشت کاناله با ظرفیت هر کانال ‌‌٥/٢ گیگابیت بر ثانیه در «مرکز تحقیقات مخابرات ایران»، امکان افزایش کانال‌های فیبر نوری شبکه‌های مخابرات فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، طراحی و ساخت سامانه‌ی‌ نوری CWDM هشت کاناله، که با استفاده از آن ظرفیت هر تار فیبر نوری تا هشت برابر افزایش می‌یابد در گروه فناوری مخابرات نوری پژوهشکده‌ی فناوری ارتباطات مرکز تحقیقات مخابرات ایران و با مشارکت دانشکده‌ی علمی‌- کاربردی پست و مخابرات به پایان رسید.

استفاده از این سامانه در مراکز مخابراتی شهری و بین شهرهای استانی، ظرفیت فعلی کانال‌های نوری را به هشت برابر افزایش داده و در نتیجه امکان ارتباط تلفنی را به همین نسبت بالا می‌برد.

قرار است ساخت نمونه‌ی نیمه صنعتی این سامانه که برای نخستین بار در کشور انجام شده است به زودی با انجام تست‌های فنی مورد نظر شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات به نمونه‌ی صنعتی تبدیل و در شبکه‌ی‌های مخابراتی مورد استفاده قرار گیرد.

با انجام این پروژه گام مهمی ‌جهت بومی‌سازی فناوری‌های نوین مخابرات نوری در کشور برداشته شده و کشور در خصوص استفاده از سیستم‌های نوری پرظرفیت شهری و بین شهری تا فاصله‌ی‌ ‌‌١٣٠ کیلومتر و حدود ‌‌٢٥٠ هزار کانال تلفنی خودکفا خواهد شد.

با انجام این پروژه زمینه‌ی‌ ساخت آخرین فناوری‌های روز از جمله سیستم‌های CWDM در داخل کشور نیز فراهم آمده است.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت