متن كامل خبر
کشف راز ساییدن درخت ها توسط خرس های قهوه ای

تاريخ خبر :  15/6/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1182

- خرس های قهوه ای برای نجات جان خود درخت ها را می سایند

کشف راز ساییدن درخت ها توسط خرس­های قهوه­ای

 

 

خرس­های قهوه­ای برای نجات جان خود درخت­ها را می­سایند.

 

به گزارش سایت خبری بی­بی­سی (BBC News), خرس­های نر با ادرار کردن, مالیدن قفسه­ی سینه­ و پشت خود به درخت و ساییدن پوست آن اثری از خود  باقی می­گذارند.

برای مدت طولانی دلایل رفتار ساییدن درخت­ها توسط خرس­های قهوه­ای مورد سؤال بوده است و تا کنون تئوری­های زیادی در مورد این رفتارها مطرح شده است. بعضی این رفتارها را راهی برای رفع خارش یا حشرات مزاحم و بعضی آن­ها را راهی برای جلب توجه جنس ماده می­دانستند.

اما بر اساس بررسی­های انجام شده اخیر, خرس­های نر این کار را برای جلوگیری از نزاع با نرهای دیگر انجام می­دهند.

برای خرس­های نر قهوه­ای بزرگ­ترین تهدید, خطر خرس­های نر دیگر می­باشد. لذا راهکارهای زیادی برای کاهش احتمال برخورد با بقیه­ی نرها به­کار برده می­شود. یکی از مهم­ترین این راهکارها این است که خرس­های نر قهوه­ای با علامت­گذاری درخت­های قلمرو به نرهای دیگر هشدار داده و در نتیجه احتمال برخورد با آن­ها را  کاهش می­دهند.

در دنیای حیوانات, افراد خویشاوند یکدیگر را از روی بو تشخیص می­دهند. در زمان جفت­گیری, خرس­های نرها  بچه­های­ جنس ماده از نر دیگر­ را از بین می­برند. از این رو بچه­خرس­ها برای محافظت از خود, درخت­های علامتگذاری شده توسط پدرخوانده را پیدا و سعی می­کنند بوی شبیه آن را داشته باشند و بدین­وسیله  از خطر کشته شدن توسط نرهایی که مادرشان را تصاحب کرده­اند در امان بمانند.  

 

  دبیر المپیاد زیست شناسی


خبر مذکور در مورد رفتار خرس­های قهوه­ای در مبحث رفتار دفاعی از بخش رفتارشناسی سرفصل­های المپیاد جهانی زیست­شناسی قرار می­گیرد.

رفتارهای دفاعی فرد را در برابر خطرهای احتمالی مصون­تر می­کند و بدین ترتیب شانص بقای آنها را افزایش می­دهد.  












      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت