متن كامل خبر
کشف ژنوم یک موجود در ژنوم موجودی دیگر

تاريخ خبر :  19/6/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1250

یک باکتری انگل باعث تغییر مسیر تکامل بسیاری از بی‌مهره‌ها شده است.

کشف ژنوم یک موجود در موجود دیگر


 

یک باکتری انگل باعث تغییر مسیر تکامل بسیاری از بی‌مهره‌ها شده است.

بر اساس مقاله‌ای از نشریه‌ی «ساینس» (Science)، باکتری Wolbachia - که زندگی انگلی در بسیاری از بی­مهره­ها دارد - با وارد کردن ژنوم خود به ژنوم میزبان باعث تغییراتی در میزبان خود می­شود. در واقع باکتری ژنوم منتقل شده را برای رفع نیازهای خود به‌کار می­گیرد.

این تحقیق می‌افزاید: وقتی باکتری به میزبان حمله می­کند خود را به سلول اسپرم یا تخم رسانده و انتقال خود را به نسل بعد ایمن می­کند. انتقال ژنوم جدید در سلول‌های جنسی، مسیر تکاملی­ نسل‌های بعدی را هم دچار تغییر می­کند.

بر اساس یک تحقیق، حدود یک‌سوم حشرات دارای قسمت­هایی از ژنوم  Wolbachia هستند. این مطلب نشان می­دهد که انتقال ژن باکتری یکی از مهم­ترین نیروی تکاملی در میان حشرات است.



هرچند وجود ژنوم Wolbachia تاکنون در مهره­داران گزارش نشده اما مشخص شده است که میتوکندری و کلروپلاست باکتری­هایی هستند که با مکانیزم شبیه به Wolbachia در طول تکامل با سلول‌های یوکاریوت هم‌زیست شده­اند.

در یک نگاه، شاید چندین میلیون سال دیگر، Wolbachia همانند میتوکندری به یک اندامک جدید در بدن ما تبدیل شود.

 دبیر المپیاد زیست­شناسی
این مطلب بیان­گر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان باکتری و میزبان در طول تکامل می­باشد به‌رغم این‌که در کوتاه‌مدت باکتری از منابع میزبان در برآورده کردن نیازهای خود استفاده می­کند.


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت