متن كامل خبر
سند ملى آموزش و پرورش تا نيمه دوم سال آينده تدوين مى شود

تاريخ خبر :  21/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1010

به نظر مى رسد با توجه به تغيير و تحولات در دولت، كار تدوين سند ملى آموزش و پرورش كه گفته مى شد تا پايان امسال به اتمام خواهد رسيد، به نيمه دوم سال آينده موكول شود. 
به گزارش خبرنگار«ايران»مهندس مهدى نويد ادهم، معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزى آموزش و پرورش در مراسم گشايش نخستين دوره آموزش توجيهى طرح تدوين سند ملى آموزش و پرورش گفت كه تلاش مى كنيم تدوين اين سند را تا پايان سال به اتمام برسانيم. او در حاشيه همايش به احتمال تأخير در زمان تدوين سند تا نيمه اول سال آينده به دليل تحولات اخير اشاره كرد.نويد ادهم در مراسم گشايش اين دوره گفت: اين موضوع مطرح شده است كه چرا تدوين سند در دوره قبل به اتمام نرسيده تا عمليات اجرايى آن در دولت جديد شروع شود؟ ما تدوين سند ملى را آگاهانه به تأخير انداختيم چون به طور جدى مايليم سند عملياتى شود. او افزود: «پيش بينى ما اين بود كه بخشى از سند را بايد به دولت قبل و بخشى را به دولت فعلى واگذار مى كرديم و ديدگاهها و استراتژى دولت جديد نيز لحاظ مى شد تا دولت جديد خود را به اجراى سند وفادار بداند».
سند ملى آموزش و پرورش با هدف ترسيم جهت گيريهاى اساسى نظام آموزش و پرورش در افق زمانى ۲۰ ساله تدوين مى شود.
نويد ادهم در توضيح دلايل تدوين اين سند به ۳ نكته اشاره كرد: 
او گفت:«كار آموزش و پرورش كارى درازمدت است. نمى توان با برنامه كوتاه مدت براى نهادى كه فعاليتهاى آن در درازمدت به بار مى نشيند فعاليت كرد. اگر فعاليت آموزش و پرورش را براى هر فرد حداقل ۱۲ سال در نظر بگيريم حداقل بايد يك برنامه ۱۲ ساله داشته باشيم. سند ملى مى تواند چشم اندازى با زمان طولانى ترى براى طراحى برنامه ها و اجراى آنها به ارمغان آورد».
به گفته او، دومين مورد به كاستى ها و چالشهايى برمى گردد كه آموزش و پرورش در ايران با آن روبروست. نويد ادهم گفت: «با وجود تلاش جدى دست اندركاران و سرمايه گذارى فراوان، دستاوردهاى آموزش و پرورش آنچنان كه بايد و شايد مطلوب نيست. اكثر قريب به اتفاق پژوهشها بر اين نكته تأكيد دارند كه كاستيها و چالشهايى در مجموعه آموزش و پرورش وجود دارد كه استمرار آن نمى تواند توسعه به همراه داشته باشد. اگر آموزش و پرورش موتور توسعه است، اين آموزش و پرورش نمى تواند اين بار را بر دوش بكشد. رسيدن به توسعه پايدار نيازمند آموزش و پرورش با كيفيت است». 
او خاطرنشان كرد: اصلاحاتى در اين سالها انجام شد اما يكى از دلايل ناكارآمدى اين اصلاحات و تغييرات، بخشى نگرى آموزش و پرورش بود. با وجود اين اصلاحات باز محصولى كه به دست آمد آنچنان كه بايد مطلوب همگان نبود. سند در پى اين خواهد بود كه نگاهى همه جانبه به تمام عوامل پنهان و پيدا داشته باشد و با بازخوانى و بازمهندسى، تصوير جديدى از آموزش و پرورش بدهد.نويد ادهم افزود: «اگر قرار است عوامل مؤثر و اجرايى را ببينيم بايد از مبانى نظرى جدى اى برخوردار باشيم و ادبيات مشتركى در تدوين سند مورد استفاده قرار گرفته باشد. اين ادبيات در حال حاضر وجود ندارد. اين نبود اشتراك نظر، عملكردهاى متفاوت و در اجرا هم مشكلات جدى به وجود آورده است». 
او با اشاره به اينكه سند بايد به سؤالها و چالشهاى مطرح در آموزش و پرورش پاسخ دهد گفت: «براى مثال، اين پرسش جدى مطرح است كه چه مقدار از آموزش و پرورش بخصوص در قلمرو تربيت دينى بچه ها را بايد بر دوش دولت گذاشت. برخى معتقدند دولت بايد در اين حوزه وارد شود و عده اى معتقدند ورود دولت تأثير منفى خواهد داشت و اين امر بايد به عهده فرد و خانواده گذاشته شود».نويد ادهم اظهار اميدوارى كرد با تدوين سند ملى، ادبيات مشتركى، هم در آموزش و پرورش و هم بين آموزش و پرورش و ساير نهادها و دستگاهها ايجاد شود.  او، سومين دليل تدوين سند را احكام قانونى در سالهاى اخير عنوان كرد و گفت:«پس از تدوين سند چشم انداز ۲۰ ساله، دستگاهها موظف شده اند كه سند بخشى خود را مبتنى بر اين سند، تدوين كنند».
او با تأكيد بر اينكه سند ملى ۲۰ ساله بايد بتواند تفاوتهاى موجود در استانها و مناطق مختلف كشور را ببيند و پاسخ مثبت به اين تفاوتها بدهد گفت: »اميد مى رود در گام اول مناسبات استانى همسو با سند ملى تدوين شود و چشم انداز ۲۰ ساله بتواند براى هر استان تصويرى از آموزش و پرورش در ۲۰ سال آينده آن استان ارائه دهد».
>ايجاد مركز مطالعات استراتژيك آموزش و پرورش
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزى وزارت آموزش و پرورش، همچنين، از راه اندازى مركز مطالعات استراتژيك آموزش و پرورش در آينده نزديك خبر داد و گفت:«پيش بينى شده اين مركز مسؤوليت به روز كردن اطلاعات و نظارت بر حسن اجراى سند را برعهده بگيرد. در حال حاضر مركزى كه بتواند مطالعات استراتژيك براى آموزش و پرورش انجام دهد، نداريم. يكى از دستاوردهاى خوب سند ملى ايجاد اين سند خواهد بود كه در حال پيگيرى آن از طريق سازمان مديريت و برنامه ريزى هستيم». 
برنامه ۳ روزه آموزش طرح تدوين سند ملى آموزش و پرورش با حضور جمعى از مسؤولان و معاونان ادارات آموزش و پرورش استانها در تهران برگزار مى شود.

      منبع خبر : ایران

بازگشت