متن كامل خبر
معرفی برج طراحی شده‌ی معماران ایرانی به‌عنوان طرح مورد تقدیر هیأت داوران در مسابقه‌ی جهانی نیویورک 2007

تاريخ خبر :  20/6/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1262

- ارتفاع این طرح را 100 متر در مساحت 2000 متر عنوان و خاطر نشان کرد: در بنای منتخب طراحی شده در این مسابقه به فعالیت‌های فرهنگی پرداخته می‌شود و مرکزی برای گفت‌و‌گوی ملت‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در قرن بیست و یکم خواهد بود.

معرفی برج طراحی شده‌ی معماران ایرانی

به‌عنوان طرح مورد تقدیر هیأت داوران در مسابقه‌ی جهانی نیویورک 2007

برج‌موزه‌ی طراحی شده از سوی معماران ایرانی با عنوان «فرشته‌ی رقصان» به‌عنوان طرح مورد تقدیر هیأت داوران مسابقه‌ی جهانی نیویورک 2007 معرفی شد.

به گزارش ایسنا، مهندس «لیدا الماسیان»، مجری طرح با اظهار این خبر افزود: موضوع مسابقه‌ی جهانی نیویورک 2007،‌ طراحی یک «برج موزه» به‌عنوان نماد مهاجران است که در این مسابقه که از 78 کشور جهان در آن شرکت داشتند، طرح «فرشته رقصان» ایرانی به‌عنوان طرح تقدیر شده هیأت داوران برگزیده شد.

وی ارتفاع این طرح را 100 متر در مساحت 2000 متر عنوان و خاطر نشان کرد: در بنای منتخب طراحی شده در این مسابقه به فعالیت‌های فرهنگی پرداخته می‌شود و مرکزی برای گفت‌و‌گوی ملت‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در قرن بیست و یکم خواهد بود.


مهندس «الماسیان» در معرفی طرح خود تصریح کرد: در این مسابقه سیال‌ترین آثار معماری جهان به نمایش گذاشته شده‌است که در میان آن‌ها برج ایرانی هم‌چون یک موجود زنده با طلوع خورشید بیدار شده و شب‌ها به خواب می‌رود و حضورش را همانند یک فرشته‌ی رقصان در میان آسمان خراش‌های غول‌آسا و ثابت اعلام می‌کند.

مهندس «الماسیان» افزود: این ساختمان متحرک دارای پایه‌ی ثابت بوده که تمام آسانسورها، پله‌ها، سرویس‌ها و رایزرها در آن قرار دارند و طبقه‌های میانی آن که با فاصله از هم قرار دارند با زوایای مختلف حرکت می‌کنند. پوسته‌ی قابل انعطاف و متخلخلی که کل ساختمان را پوشانده به نور خورشید حساس است و با شروع روز حرکت خود را آغاز می‌کند و در هیچ لحظه شبیه لحظه قبل خود نیست.

وی تحرک و تنوع اشکالی که این ساختمان به خود می‌گیرد را عاملی عنوان کرد که آن‌را از وضعیت یک مجسمه ثابت خارج کرده و به آن روح می‌بخشد و تأکید کرد: به نظر می‌رسد در قرن جدید زمینه‌های یک تحول بنیادی در معماری فراهم شده است که حرکت، تغییر و در نهایت زنده بودن نشانه‌های آن است.

مهندس «الماسیان» برگزاری چنین مسابقاتی در سطح جهان را عاملی عنوان کرد که ایده‌های جدید و نو در دنیا جمع‌آوری شود و تکنولوژی در این زمینه به آرامی پیشرفت کند و بر اساس آن در این مسابقات از مشاورین تخصصی دعوت می‌شود تا طرح‌های خود را ارایه نمایند.

وی در پایان با اشاره به مهندس «شاهین حیدری» به‌عنوان همکار طرح گفت: در حال حاضر دنیا در زمینه‌ی طراحی‌های نوین به سمتی پیش می‌رود که ایران نمی‌تواند صرفاً به این علت که می‌خواهد هویتش را حفظ کند از این ماجرا عقب بماند زیرا برخی به اشتباه بر این تصورند که حفظ هویت صرفاً برگشت به گذشته است در حالی که این اشتباه است و تنها کافی است طرح ارایه شده از جوهر معماری ایرانی برخوردار باشد. اگر می‌خواهیم حضور مؤثری در عرصه‌ی معماری روز دنیا داشته و فرهنگ غنی خود را از این راه عرضه کنیم باید با تحولات تکنیکی و جهتگیری روز معماری دنیا همراه شویم.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت