متن كامل خبر
دست یافتن پژوهشگر ایرانی به روش جدیدی برای جداسازی کبالت از سوپرآلیاژها

تاريخ خبر :  27/6/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  896

- کبالت به دست آمده قابلیت استفاده‌ی دوباره و ورود مجدد به صنایع استفاده کننده را به‌عنوان ماده‌ی اولیه دارد.

دست یافتن پژوهشگر ایرانی به روش جدیدی 

برای جداسازی کبالت از سوپرآلیاژها

دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد دانشکده‌ی مهندسی مواد دانشگاه «صنعتی امیرکبیر» با استفاده از روش «الکترولیز پالسی» موفق به جداسازی عنصر «کبالت» از ضایعات «سوپر آلیاژی» نیروگاه‌های تولید برق شد.

به گزارش ایسنا، «اشرف قندچی»، مجری طرح با اشاره به ارزش اقتصادی و کاربردهای گسترده‌ی «کبالت» در صنایع هوایی، توربین‌های برق و هم‌چنین صنایع شیمیایی گفت: در روش‌های متداول بازیافت مواد از ضایعات «سوپر آلیاژی»،‌فلزات نیکل و کبالت به علت نزدیکی زیاد خواص فیزیکی آن‌ها،‌ همراه با هم بازیافت می‌شدند و در مقالاتی که تاکنون در مجلات معتبر علمی به چاپ رسیده است، روش جداسازی کبالت با خلوصی که در این تحقیق به‌دست آمده است، ذکر نشده است.

وی افزود: در این پژوهش موفق شدیم با آزمایش و کنترل شرایط مختلف «الکترولیز»، به‌ویژه تغییر مسیر جریان در فواصل زمانی معین (روش پالس معکوس) کبالت را با خلوص 97 و نه دهم درصد جداسازی کنیم.

«قندچی» این یافته را با توجه به این‌که 53 و هفت دهم درصد وزن سوپر آلیاژ مورد بررسی را کبالت تشکیل می‌دهد با اهمیت و دارای ارزش افزوده‌ی قابل توجه ذکر کرد و گفت: کبالت به دست آمده قابلیت استفاده‌ی دوباره و ورود مجدد به صنایع استفاده کننده را به‌عنوان ماده‌ی اولیه دارد.

وی تصریح کرد: در روش‌های متداول کنونی مواد بازیافت شده از «سوپرآلیاژها» در تولید فولاد ضد زنگ به کار رفته و کبالت آن که ارزش بیش‌تری از نیکل دارد، به‌علت دشواری فرآیند جدا نمی‌شود ولی در این پژوهش کبالت با خلوص بالا جدا و بازیافت شده است.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت