متن كامل خبر
ساخت روباتی که با چشم‌هایش لمس می‌کند!

تاريخ خبر :  2/6/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  970

- به گفته‌ی «جان اسمیت» محقق اینتل هدف از طراحی این فناوری بهبود توانایی روبات‌ها برای گرفتن اشیاء فضاهای انسانی بی‌ساختار و بی‌نظم است

ساخت روباتی که با چشم‌هایش لمس می‌کند!

 

محققان اینتل در تلاش برای ساخت روباتی هستند که قبل از لمس کردن می‌تواند حس کند.

به گزارش ایسنا، محققان شرکت اینتل از حسگرهای میدان الکتریکی برای ایجاد فناوری «قبل از تماس» در درون روبات‌ها استفاده می‌کنند که به روبات کمک می‌کند به محض روبه رو شدن با اشیاء و اشخاص آن‌ها را اندازه بگیرد.

در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی «اینتل» یک بازوی روباتیک در معرض سه بطری پلاستیکی قرار گرفت که دو تا از این بطری‌ها پر از آب و یکی از آن‌ها خالی است. بدون تماس با بطری، حسگرها در انتهای بازو به دقت اشیاء یا افراد را ورانداز کرده و درباره‌ی خصوصیات شی‌ء رسانا اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند. محققان حسگرها را با یک دست روباتیک نیز هماهنگ کرده‌اند که به انگشتان مکانیکی امکان می‌دهد اندازه و شکل شی‌ای را که با آن روبه‌رو می‌شوند، تعیین کنند.

به گفته‌ی «جان اسمیت» محقق اینتل هدف از طراحی این فناوری بهبود توانایی روبات‌ها برای گرفتن اشیاء فضاهای انسانی بی‌ساختار و بی‌نظم است.

روبات‌های فعلی به‌طور عادی باید اول جسم مربوطه را لمس کرده و سپس اندازه و شکل آن را بررسی کنند.

شیوه‌ی کار این «فناوری قبل از لمس» به این صورت است که هر حسگر دارای الکترودهای ساده‌ای است که از صفحات «مس» یا «آلومینیویم» ساخته می‌شوند.

در مورد یک دست روباتیک، یک الکترود در نوک انگشت شست و سایر انگشت‌ها قرار می‌گیرد. وقتی محققان در الکترود جریان برق وارد می‌کنند، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود که جریان برق را در الکترودهای انگشتان افزایش می‌دهد. وقتی شیء رسانا مانند فلز یا هر چند دیگری که حاوی آب باشد مانند سیب یا انسان به حسگرها نزدیک شود، جریان برق افزایش یافته در الکترودای انگشتان کاهش می‌یابد.

این تغییر در میدان الکتریکی توسط حسگرها تشخیص داده می‌شود، سپس الگوریتم‌های خاصی اطلاعات را پردازش کرده و انگشتان روباتیک اطراف شیء مزبور به درستی حرکت کرده و اندازه و شکل آن را تعیین می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت