متن كامل خبر
موفقیت دانشمندان در تبدیل گاز گلخانه‌ای به سوخت با استفاده از انرژی خورشیدی

تاريخ خبر :  3/7/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  767

- جهت استخراج ویژگی از دو زیر تصویر به دست آمده از قسمت مرکزی کف دست دو روش مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

موفقیت دانشمندان در تبدیل گاز گلخانه‌ای 

به سوخت با استفاده از انرژی خورشیدی

شیمیدان‌های دانشگاه «سن‌دیاگو» ایالت کالیفرنیا کاربرد انرژی خورشیدی برای تبدیل گاز گلخانه‌ای دی اکسیدکربن به یک محصول مفید را عملی کردند.

به گزارش ایسنا، این دانشمندان با کاربرد «نیمه هادی سیلکیونی» موفق به توسعه‌ی نمونه‌ی اولیه‌ی دستگاه‌ها شدند که می‌تواند انرژی خورشیدی را ذخیره کرده و با تبدیل آن به الکتریسته، «دی اکسید کربن» را به «منوکسیدکربن» و «اکسیژن» تجزیه کند.

اگر چه «منوکسیدکربن» ماده‌ای بسیار سمی است اما سالانه میلیون‌ها تن از این ماده‌ی صنعتی مهم برای تولید مواد شیمیایی هم‌چون مواد شوینده و پلاستیک‌ها به‌کار می‌رود.

فناوری تبدیل منوکسیدکرن به سوخت مایع در دهه‌ی 1920 میلادی در آلمان ابداع شد و افزایش قیمت سوخت در سال‌های اخیر، این فرایند را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه ساخته و استفاده از این دستگاه جدید می‌تواند ضمن تولید یک ماده‌ی شیمیایی مفید، انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز کاهش دهد.

فرایند تولید «منوکسیدکربن» در این دستگاه توسط یک نیمه هادی و دو لایه‌ی نازک «کاتالیست» طی سه مرحله انجام می‌شود که در مرحله‌ی اول و دوم، ‌ذخیره‌ی انرژی خورشیدی و تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی توسط نیمه هادی سیلیکونی صورت می‌گیرد و در مرحله‌ی سوم از انرژی الکتریکی برای تجزیه‌ی دی اکسید کربن بر روی سطح کاتالیست استفاده می‌شود که در یک سطح منوکسیدکربن و در سطح دیگر اکسیژن تولید می‌شود.

این دانشمندان در حال ساخت وسیله‌ای هستند که از نیمه هادی «فسفید گالیم» برای تأمین مقدار انرژی خورشیدی لازم برای تجزیه‌ی دی اکسید کربن استفاده کند.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت