متن كامل خبر
دست یافتن فیزیکدانان به روش جدیدی برای منجمد نگه‌داشتن آب در دمای بدن

تاريخ خبر :  6/7/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  576

- در یخ، مولکول‌های آب در یک چارچوب محکم و استوار چیده می‌شوند که به آن استحکام می‌دهد. پروسه‌ی ذوب شدن یخ مانند فرو ریختن یک ساختمان است

دست یافتن فیزیکدانان به روش جدیدی 

برای منجمد نگه‌داشتن آب در دمای بدن

فیزیکدانان «هاروارد» نشان داده‌اند که پوشش‌های الماسی با رفتارهای خاص می‌توانند آب را در دمای بدن منجمد نگه دارند،‌ یافته‌ای که روزی در آینده برای پیوندهای پزشکی کاربردهای بسیاری خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، «الکساندر ویسنر گروس»، دانشجوی دکتری و «افتیمیوس کاگزیراس» استاد فیزیک و «گوردون مک کی» استاد فیزیک کاربردی به مدت یک سال در تلاش برای ساخت و آزمایش مدل‌های رایانه‌ای بودند که نشان می‌دهند لایه‌ای از الماس پوشیده شده با اتم‌های سدیم، آب را در دمای 108 درجه‌ی فارنهایت منجمد نگه خواهد داشت.

در یخ، مولکول‌های آب در یک چارچوب محکم و استوار چیده می‌شوند که به آن استحکام می‌دهد. پروسه‌ی ذوب شدن یخ مانند فرو ریختن یک ساختمان است.

مدل رایانه‌ای نشان می‌دهد که یک مولکول آب _که دلیل افزایش حرارت شروع به خارج شدن از جایگاه خود در ترتیب مولکول‌های آب در ساختار مستحکم یخ می‌کند_ وقتی در نزدیکی سطح الماس ـ سدیم قرار گیرد، این سطح آن را ثابت نگه می‌دارد و دوباره ساختار بلوری یخ را مونتاژ می‌کند.

این مدل‌های شبیه‌سازی شده نشان می‌دهد که این روش تنها برای لایه‌های یخی که بسیار ظریف هستند مثلاً فقط چند مولکول عرض دارند ــ مانند یخ‌های 3 نانومتری در دمای اتاق و 2نانومتری در دمای بدن ــ کار می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت