متن كامل خبر
امکان بالا بردن دقت عکس‌های گرفته شده تا چند بیلیون پیکسل توسط هر دوربین دیجیتال با نصب ابزار جدید

تاريخ خبر :  12/7/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1093

- محققان فرایند تولید نسخه‌ی بتا برای سخت‌افزار، وب‌سایت و نرم‌افزار «گیگا پان» (GigaPans) را آغاز کرده‌اند

امکان بالا بردن دقت عکس‌های گرفته شده تا چند بیلیون پیکسل

توسط هر دوربین دیجیتال با نصب ابزار جدید

محققان فرایند تولید نسخه‌ی بتا برای سخت‌افزار، وب‌سایت و نرم‌افزار «گیگا پان» (GigaPans) را آغاز کرده‌اند

این تکنووژی چشمان افراد را به تنوع سیاره‌اشان باز می‌کند

محققان دانشگاه «ملون کارنگی» (Carnegie Mellon University) با همکاری دانشمندان «مرکز تحقیقات آمس ناسا» (Nasa's Ames Research Center) ابزاری روباتیک ارزان‌قیمتی ساخته‌اند که هر دوربین دیجیتال را قادر می‌کند عکس‌های پاناروما با دقت هیجان‌انگیز گیگاپیکسل (بیلیون پیکسل) به‌نام «گیگا پان» (GigaPans) بیاندازد.

به‌گزارش سایت «ساینس دیلی»، این تکنولوژی راهی ارائه می‌کند تا از محیط عکس گرفته شده و در اختیار دیگران گذاشته شود. به‌عنوان مثال: کاربرد این ابزار برای دانش‌اموزان می‌تواند برای مستندسازی فعالیت‌های گروهی‌اشان باشد.

برای توسعه‌ی دسترسی افراد به چنین تصویرهایی، «ملون کارنگی» (Carnegie Mellon) یک وب‌سایت به‌نشانی ذیل درنظر گرفته‌ است و از افراد درخواست کرده که عکس‌های جذاب پانورامای خود را با هر فرمتی در آن آپلود کنند:

http://www.gigapan.org

هم‌چنین محققان در همکاری با گوگل یک لایه‌ی «گیگا پان» (GigaPans) بر روی «گوگل ارث» (Google Earth) در نظر گرفته‌اند. هر کسی که از «گوگل ارث» (Google Earth) استفاده می‌کند می‌تواند به سرزمین عکس‌های «گیگا پان» (GigaPans) در جهان پرواز کند!

محققان فرایند تولید نسخه‌ی بتا برای سخت‌افزار، وب‌سایت و نرم‌افزار «گیگا پان» (GigaPans) را آغاز کرده‌اند. تکنولوژی سخت‌افزاری که تصویرهای «گیگا پان» (GigaPans) را تولید می‌کند یک پایه‌ی دوربین روباتیک است که توسط «آزمایشگاه‌های چارمد تگزاس آستین» (Chamred Labs of Austin Texas) طراحی شده است.

شبیه بودن سخت‌افزار مذکور به سه‌پایه، یک دوربین دیجیتال را قادر می‌کند صدها تصویر قابل انطباق از مناظر، ساختمان‌ها و اتاق‌ها بگیرد.

سپس با استفاده از یک نرم‌افزار ویژه این تصاویر در یک شبکه به یکدیگر متصل شده و یک تصویر را تشکیل می‌دهند. این تصویر ممکن است دارای دقت بیلیون پیکسل باشد. بدین‌ترتیب این فایل‌های تصویری عظیم توسط قابلیت بزرگ و کوچک‌نمایی (Zooming) در وضعیتی شبیه به «گوگل ارث» (Google Earth) قابل مشاهده خواهند بود.

«الله نوربخش» (Illah Nourbakhsh) استادیار مؤسسه‌ی روباتیک علوم کامپیوتر می‌گوید: «تصویرسازی‌هایی را ایجاد کرده‌ایم و آن را ابزاری برای کشف و افزایش درک از جهان ساخته‌ایم».

«نوربخش» و «رانزی سارجنت» (Ransy Sargent) دانشمندانی هستند که سرپرستی توسعه‌ی تحقیقات در زمینه‌ی «گیگا پان» (GigaPans) را برعهده دارند.

«نوربخش» در توضیح این تحقیق می‌گوید: «یک عکس معمولی عبور از موانع زبانی را ممکن می‌کند (به‌عبارت دیگر عکس زبانی مشترک بین همه‌ی ملل است). اما یک «گیگا پان» (GigaPans) اطلاعات بسیاری فراهم می‌کند که منجر به گفتگو بین فردی می‌شود که عکس‌های پانوراما را می‌گیرد و افرادی که به مشاهده‌ی جستجوگرانه‌ی آن پرداخته جزویات آن را بررسی می‌کنند».

بهار گذشته هیأت رئیسه‌ی «سازمان گردشگری پنسیلوانیا» از «گیگا پان» (GigaPans) استفاده کرد تا مردم بتوانند مناطق جنگی در جنگ داخلی امریکا (Civil War) را مشاهده کنند.

هم‌چنین این تکنولوژی برای «روبات 250» (Robot250) استفاده می‌شود. «روبات 250» (Robot250) یک برنامه‌ی هنری در منطقه‌ی «پیترزبورگ» (Pittsburg) است. «روبات 250» (Robot250) با آموزش دانش‌اموزان سواد فنی آنان را افزایش می‌دهد؛ هم‌چنین به مردم عادی ساخت روبات‌های مورد نظر را آموزش می‌دهد.

«نوربخش» و همکارانش اخیراً با «بخش آموزش بین‌الملل یونسکو» (UNESCO's International Burea of Education) و «شبکه‌ی یکپارچه‌ی مدارس» (Associated Schools Network) بر روی پروژه‌ای برای برقراری ارتباط بین دانش‌اموزان مدارس در نقاط مختلف جهان برای یافتن نقاط مشترک فرهنگی در یک پروژه‌ی کلاسی همکاری می‌کنند.

دانش‌اموزان مقطع راهنمایی از «پیترزبورگ» تا جنوب افریقا و هم‌چنین «ترینیداد و توباگو» در این جهت همکاری می‌کنند تا کشورهای همسایه بتوانند تصاویری از زندگی و فرهنگ‌اشان را به‌اشتراک بگذارند.

«کلمنتینا آسدو» (Clementina Acedo) مدیر «بخش آموزش بین‌الملل یونسکو» (UNESCO's International Burea of Education) می‌گوید: «این پروژه پیشرفت‌های برنامه‌ی درسی را از سطح منطقه‌ای گرفته تا سطح جهان مشخص می‌کند. این فعالیتی فوق‌العاده در اتصال جوامع مدرسه‌ای در زمینه‌ی فعالیت‌های آموزشی با استفاده از آخرین تکنولوژی در ارائه‌ی خدمات نوین آموزشی به کودکان، پیشرفت فردی و اجتماع جهانی است.

بنا است طرح‌هایی براساس تجربه‌های به‌دست آمده از کودکان در کشورهای فقیر و ثروتمند در چهل و هشتمین جلسه‌ی «کنفرانس بین‌المللی آموزش» (International Conference of Education) در نوامبر 2008 در «جنوا» مطرح شود.

به‌علاوه «نوربخش» و همکارانش سیستم «گیگا پان» (GigaPans) را ابزاری نیرومند برای دانشمندان «اکولوژی»، «زیست‌شناسی» و سایر رشته‌ها معرفی می‌کنند. آنان قصد دارند این ابزار را با حمایت «بنیاد فاین پیترزبورگ» (Fine Foundation of Pittsburgh) با ساخت چند دوجین «گیگا پان» (GigaPans) و دردسترس قرار دادن آن به‌ثمر برسانند.

«نوربخش» امیدوار است سایت غیرتجاری «گیگا پان» (GigaPans) به پیشرفت تولیدکنندگان و کاربران «گیگا پان» (GigaPans) کمک کند. وی می‌گوید: «ما تنها علاقه‌مند به ایجاد سایتی برای اشتراک عکس‌ها نیستیم بلکه می‌خواهیم تا آن‌جا که ممکن است بسیاری از مردم وارد آن شوند. «گیگا پان» (GigaPans) تنها جایگاهی برای افرادی نیست که عکس می‌گیرند. افرادی که به تصویری نگاه می‌کنند می‌توانند به مفاهیم و بینش‌هایی دست یابند که ممکن است مهم باشد».

«رانزی سارجنت» (Ransy Sargent) به این موضوع عقیده داشت. وی وقتی کارمند قسمت فنی «مرکز تحقیقات آمس ناسا» (Nasa's Ames Research Center) بود در جهت توسعه‌ی نرم‌افزار ادغام‌کننده‌ی تصاویر از کاوشگر مریخ به‌نام «مارس اکسپلوریشن راورز» (Mars Exploration Rovers) در جهت تولید عکس‌های پانوراما همکاری می‌کرده است.

وی متقاعد شده بود که این تکنووژی چشمان افراد را به تنوع سیاره‌اشان باز می‌کند. او می‌گوید: «اهمیت فزاینده‌ای دارد که چشم‌اندازی وسیع از جهان به مردم ارائه دهیم به‌خصوص این امر در درک فرهنگ‌ها و محیط‌های مختلف ما را یاری می‌دهد».

وی در ادامه می‌گوید: «خیلی راحت است که چشم‌بندی بر چشمان‌امان ببندیم و تنها نظاره‌گر آن چیزی باشیم که در منطقه‌ی ما می‌گذرد».

سیستم دوربین «گیگا پان» (GigaPans) بخشی از یک مساعی بزرگ به‌نام «پروژه‌ی اتصال جهانی» (Global Connection Project) است که توسط «نوربخش» و همکارانش طراحی شده است. هدف این پروژه ان است که مردم سراسر جهان از وضعیت همسایگان‌اشان مطلع و آگاه شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت