متن كامل خبر
موفقیت پژوهشگران مرکز IVF یزد در استخراج سلول‌های بنیادی از پالپ دندان عقل

تاريخ خبر :  15/7/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1552

- با استخراج سلول‌های بنیادی از پالپ دندان عقل می‌توان امیدوار بود که با پیشرفت تحقیقات در آینده، افرادی که به‌علت «تروما» (ضربه) و «پوسیدگی عاج»، دندان خود را از دست می‌دهند جهت بازسازی عاج دندان اقدام کنند. - امروزه سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های قلبی، عروقی، ‌پارکینسون، دیابت، ‌ام. اس. و سرطان‌های بدخیم مثل لوسمی (سرطان خون) به‌کار گرفته می‌شود.

موفقیت پژوهشگران مرکز IVF یزد

در استخراج سلول‌های بنیادی از پالپ دندان عقل



 

 با استخراج سلول‌های بنیادی از پالپ دندان عقل می‌توان امیدوار بود که با پیشرفت تحقیقات در آینده، افرادی که به‌علت «تروما» (ضربه) و «پوسیدگی عاج»، دندان خود را از دست می‌دهند جهت بازسازی عاج دندان اقدام کنند.
 امروزه سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های قلبی، عروقی، ‌پارکینسون، دیابت، ‌ام. اس. و سرطان‌های بدخیم مثل لوسمی (سرطان خون) به‌کار گرفته می‌شود.

پژوهشگر «کمیته‌ی متولوژی سلول‌های بنیادی یزد» از استخراج سلول‌های بنیادی از پالپ دندان عقل در مرکز IVF یزد خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر «علیرضا نواب اعظم» تصریح کرد: در نشستی که با حضور اعضای کمیته‌ی متولوژی سلول‌های بنیادی یزد در محل «مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری دانشگاه علوم پزشکی یزد» تشکیل شد طرح بررسی سلول‌های بنیادی از بافت دندانی - که قبلاً نیز به‌صورت پایلوت انجام شده بود - تأیید و در مرحله‌ی اجرا قرار گرفت.

وی ادامه داد: بافت دندانی در این طرح شامل: پالپ دندان عقل‌، استخوان‌های دندان عقل، ‌استخوان فک، ‌الیاف پریودونتال و کیسه‌هایی است که دندان عقل در آن نهفته است.

دکتر «نواب اعظم» افزود: در این طرح، بافت‌های دندانی تحت‌شرایط خاص استخراج و سپس جهت کشت و استخراج سلول‌های بنیادی به محل آزمایشگاه مرکز IVF یزد ارسال می‌شوند.

وی یاداور شد: پیش از این نیز استخراج سلول‌های بنیادی از دندان‌های شیری در مرکز دیگری انجام شده است.

این متخصص و جراح فک و صورت با اشاره به این‌که در کشور از بافت «پریود دونتال» دندان‌ نیز سلول‌های بنیادی استخراج شده است، گفت: ‌از این سلول‌های استخراج شده می‌توان در تمایز به سلول‌های استخوان‌ساز،‌ الیاف پریودونتال‌ساز و سیمان‌ساز بهره برد.

دکتر «نواب اعظم» بازسازی فک را نیز از جمله موارد استفاده از سلول‌های بنیادی استخراج شده از دندان عقل عنوان کرد و خاطرنشان کرد: با استخراج سلول‌های بنیادی از پالپ دندان عقل می‌توان امیدوار بود که با پیشرفت تحقیقات در آینده، افرادی که به‌علت «تروما» (ضربه) و «پوسیدگی عاج»، دندان خود را از دست می‌دهند جهت بازسازی عاج دندان اقدام کنند.

وی هم‌چنین یاداور شد: از آن‌جا که پالپ دندان از سلول‌های استخوان‌ساز،‌ عاج ساز،‌ عصب، ‌غضروف و چربی تشکیل شده است بنابراین می‌توان از سلول‌های به‌دست آمده از عصب دندان عقل جهت افرادی که مشکلات عصبی دارند بهره برد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص اهمیت سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها نیز گفت: امروزه سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های قلبی، عروقی، ‌پارکینسون، دیابت، ‌ام. اس. و سرطان‌های بدخیم مثل لوسمی (سرطان خون) به‌کار گرفته می‌شود.

دکتر «نواب اعظم» در پایان گفت: امکان استخراج سلول بنیادی از 280 بافت بدن وجود دارد که از این بین خون بند ناف و پالپ دندان شیری - که خود شامل 23 سلول بنیادی است - آسان‌ترین بافت‌ها می‌باشد.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت