متن كامل خبر
دست یافتن پژوهشگران ایرانی دانشگاه «پیتزبورگ» به رهیافت جدیدی در درمان مبتلایان به «اسکیزوفرنیا»

تاريخ خبر :  18/7/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  953

- «اسکیزوفرنیا» یا جنون جوانی یک بیماری روانی است که سه گروه از علائم شامل مثبت، منفی و ادراکی را آشکار می‌کند

دست یافتن پژوهشگران ایرانی دانشگاه «پیتزبورگ»

به رهیافت جدیدی در درمان مبتلایان به «اسکیزوفرنیا»

«اسکیزوفرنیا» یا جنون جوانی یک بیماری روانی است که سه گروه از علائم شامل مثبت، منفی و ادراکی را آشکار می‌کند

تیمی از محققان دانشگاه «پیتزبورگ» شامل دو پژوهشگر ایرانی با کشف روش جدیدی برای درمان اختلالات درکی در بیماری روانی اسکیزوفرنیا، امیدهای تازه‌ای در پایان بخشیدن به رنج بیماران مبتلا به این بیماری روانی ایجاد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه «پیتزبورگ» آمریکا در مطالعه‌ی اخیر، فعال‌سازی نوع خاصی از گیرنده‌ی انتقال‌دهنده عصبی موسوم به گیرنده‌ی «گلوتامات» را مورد بررسی قرار دادند. محققان احتمال می‌دهند که با تغییر این گیرنده، واکنش‌های شیمیایی در مغز می‌تواند به شکل عادی و طبیعی انجام شود.

محققان این پژوهش که در شماره‌ی اخیر نشریه‌ی «روانپزشکی زیستی» (Biological Psychiatry) به چاپ رسیده، دکتر «لوکاس لکورتیر»، استاد علم اعصاب در دانشگاه پیتزبورگ، «هومن همایون»، کارآموز پزشکی فارغ‌التحصیل دانشگاه پیتزبورگ، «گیلز تاماگنان» رییس آزمایشگاه تحقیق و توسعه در مؤسسه‌ی اختلالات عصبی – تحلیل برنده و دکتر «بیتا مقدم» استاد علوم اعصاب دانشگاه پیتزبورگ هستند.

«اسکیزوفرنیا» یا جنون جوانی یک بیماری روانی است که سه گروه از علائم شامل مثبت، منفی و ادراکی را آشکار می‌کند.

«بیتا مقدم»، استاد دانشگاه پیتزبورگ در این‌ زمینه گفت: تمرکز اصلی ما در این تحقیق بر روی آن دسته از مسیرهای مغزی است که در کورتکس (قشر خاکستری) قسمت مرکزی استخونی پرویزنی واقع هستند. این ناحیه بخش قدامی مغز است که فعالیت‌های ادراکی ذهن را کنترل می‌کند.

بر اساس این تحقیقات، درمان احتمالی برای این اختلال شامل دستکاری کردن انتقال‌دهنده‌ی عصبی گلوتامات به شیوه‌ای است که واکنش‌های شیمیایی در کورتکس قسمت مرکزی استخوان پرویزنی بتوانند طبیعی و سالم شوند.

این اقدام بدان معنی است که میزان مواد شیمیایی که به حد غیرطبیعی در مغز رسیده و باعث بروز اختلال اسکیزوفرنیا شده، دوباره تثبیت و پایدار شود.

استاد «مقدم» در ادامه افزود: در واقع این سلول‌های قشر مخ هستند که عامل بروز عملکردهای غیرعادی در کورتکس قسمت مرکزی استخوانی پرویزنی می‌باشند که در نهایت منجر به بروز اسکیزوفرنیا می‌شود. فرضیه‌ی ما نشان می‌دهد که تعامل بین مناطق مختلف مغز به میزان گسترده‌ای وابسته به گلوتامات است که به‌عنوان یک پیام‌رسان شیمیایی عمل می‌کند. به این ترتیب عادی کردن واکنش در این بخش از کورتکس مغز که محل اختلالات ادراکی در بیماران شیزوفرنی است می‌تواند راه حل درمانی امیدبخش باشد.

آزمایش‌های مربوطه بر روی موش‌هایی آزمایشگاهی در این زمینه نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت