متن كامل خبر
ساخت نوار چسب‌های استثنایی و قوی توسط محققان هندی با الهام از انگشتان قورباغه

تاريخ خبر :  21/7/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  707

- بالشتک‌های انگشتی الگوهایی روی سطح دارند که یک لایه‌ی نرم نیست. در زیر این الگوها رگ‌های مایع، غدد و رگ‌های خونی هستند.

ساخت نوار چسب‌های استثنایی و قوی توسط محققان هندی

از انگشتان قورباغه

بالشتک‌های انگشتی الگوهایی روی سطح دارند که یک لایه‌ی نرم نیست. در زیر این الگوها رگ‌های مایع، غدد و رگ‌های خونی هستند

محققان در هند با الهام گرفتن از بالشتک‌های انگشتان قورباغه درختی و جیرجیرک نوعی پوشش چسبنده تولید کرده‌اند که هم بسیار قوی و هم چندبار مصرف است.

به گزارش ایسنا، نوار چسب‌های معمولی وقتی روی یک سطح چسبانده می‌شوند، ‌به تدریج ترک می‌خورند و هم‌چنین گرد و غبار و سایر ذرات را جذب می‌کنند که به سرعت خاصیت چسبندگی آن‌ها از بین می‌رود.

این محققان در گزارشی که در مجله‌ی «ساینس» منتشر شده تشریح کردند که چه‌طور بالشتک‌های انگشتی قورباغه درختی دارای الگوهای کانالی میکروسکوپی است که مانع از شکل‌گیری چنین ترک خوردگی‌هایی می‌شود.

«آنی مانگسو قاتاک»، استادیار مؤسسه‌ی فناوری هند در «کانپور» در این زمینه گفت: بالشتک‌های انگشتی الگوهایی روی سطح دارند که یک لایه‌ی نرم نیست. در زیر این الگوها رگ‌های مایع، غدد و رگ‌های خونی هستند.

وی گفت: مارمولک‌ها و قورباغه‌ها در تمام طول عمر می‌توانند از این ماده‌ی چسبنده استفاده کنند و یک‌بار مصرف نیست. این بالشتک‌های انگشتی آلوده نمی‌شوند و قدرت چسبندگی فوق‌العاده زیادی دارند. ما تلاش می‌کنیم که برای ساخت ماده‌ی چسبنده‌ای با این ویژگی‌ها از قورباغه‌ها و مارمولک‌ها الگو برداری کنیم.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت