متن كامل خبر
دستاورد جدید پژوهشگران درباره‌ی شناسایی حرکت‌ها از سوی مغز

تاريخ خبر :  24/7/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  899

- این دستاورد جدید می‌تواند به‌آشنایی بیش‌تر با ساختار واکنش‌های سریع مغز افراد در هنگام رانندگی همانند شناسایی ناگهانی خطر و یا شوت کردن توپ‌های پرشتاب کمک کند. - پژوهشگران ژاپنی برای اطلاع یافتن از این مسأله با ایجاد تغییرهایی در دستگاه آهن‌ربایی (اف. ام. آر. آی) که می‌تواند از بیرون فعالیت‌های درون مغز را بررسی کند اقدام به دیده‌بانی دقیق بخش رویی مغز بزرگ افراد کردند.

دستاورد جدید پژوهشگران
درباره‌ی شناسایی حرکت‌ها از سوی مغز





 این دستاورد جدید می‌تواند به‌آشنایی بیش‌تر با ساختار واکنش‌های سریع مغز افراد در هنگام رانندگی همانند شناسایی ناگهانی خطر و یا شوت کردن توپ‌های پرشتاب کمک کند.
 پژوهشگران ژاپنی برای اطلاع یافتن از این مسأله با ایجاد تغییرهایی در دستگاه آهن‌ربایی (اف. ام. آر. آی) که می‌تواند از بیرون فعالیت‌های درون مغز را بررسی کند اقدام به دیده‌بانی دقیق بخش رویی مغز بزرگ افراد کردند.

پژوهشگران پژوهشکده‌ی فیزیک و شیمی ژاپن به دستاورد جدیدی در زمینه‌ی چگونگی ساختار مغز پیرامون شناسایی حرکت‌های تند و کند اجسام دست یافتند.

به‌گزارش خبرگزاری ایرنا به‌نقل از روزنامه‌ی «نیهون‌کیزای»، این دستاورد نشان می‌دهد هر چند حرکت‌های تند و کند اجسام بیرونی هر دو به‌وسیله‌ی حس بینایی انجام می‌شود اما اطلاعات مربوط به آن‌ها در بخش‌های متفاوت در مغز تجزیه و تحلیل می‌گردد.

پژوهشگران می‌گویند: این دستاورد جدید می‌تواند به‌آشنایی بیش‌تر با ساختار واکنش‌های سریع مغز افراد در هنگام رانندگی همانند شناسایی ناگهانی خطر و یا شوت کردن توپ‌های پرشتاب کمک کند.

پژوهشگران توضیح می‌دهند: به‌طور کلی کار مغز افراد به‌نحوی‌ است که تصاویر بیرونی را با استفاده از حس بینایی از راه چشم دریافت کرده و سپس آن را به‌وسیله‌ی سلول‌های عصبی در بخش رویی مغز بزرگ شناسایی می‌کند.

پژوهشگران گفتند: اما تاکنون این موضوع که مغز چگونه حرکت‌های تند و کند اجسام را شناسایی می‌کند آشکار نشده است.

پژوهشگران ژاپنی برای اطلاع یافتن از این مسأله با ایجاد تغییرهایی در دستگاه آهن‌ربایی (اف. ام. آر. آی) که می‌تواند از بیرون فعالیت‌های درون مغز را بررسی کند اقدام به دیده‌بانی دقیق بخش رویی مغز بزرگ افراد کردند.

آنان سپس اقدام به نشان دادن تصاویر و طرح‌های سیاه و سفیدی با سرعت تند و کند به فرد آزمایشی کردند.

به‌گفته‌ی پژوهشگران نتیجه‌ی این آزمایش نشان داد: نقطه‌هایی که در بخش رویی مغز بزرگ در برابر حرکت‌های تند و کند واکنش نشان می‌دهند یک‌جا نبوده و پراکنده هستند.

این دستاورد پژوهشگران ژاپنی قرار است در چاپ الکترونیکی مجله‌ی علمی انگلیسی «نیچر» (Nature) منتشر شود.

          دبیر المپیاد زیست‌شناسی

حس بینایی بدین ترتیب عمل می‌کند: نور وارد شونده به چشم تصویر وارونه ای بر روی شبکیه می‌اندازد .شبکیه نور را به علائم عصبی ویژه مغز تبدیل کرده سپس مغز تصویر را به حالت اول بر می‌گرداند و آنچه را که می بینیم برایمان تفسیر می‌کند.

 


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت