متن كامل خبر
دستیابی محققان کشور به دانش بومی استفاده از خاکستر شلتوک برنج در صنعت بتن

تاريخ خبر :  25/7/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  924

- در کشور ما هم با توجه به وجود منابع غنی آتشفشانی، برنامه‌هایی برای استفاده از این نوع مواد طبیعی آغاز شده است

دستیابی محققان کشور به دانش بومی

استفاده از خاکستر شلتوک برنج در صنعت بتن

در کشور ما هم با توجه به وجود منابع غنی آتشفشانی، برنامه‌هایی برای استفاده از این نوع مواد طبیعی آغاز شده است.

محققان دانشگاه «صنعتی امیرکبیر» به دانش بومی استفاده از پوزالان‌های طبیعی و مصنوعی در صنعت بتن دست یافتند.

به‌گزارش ایسنا دکتر «علی اکبر رمضانیان پور»، رئیس «مرکز تحقیقات دوام بتن» دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: امروزه به دلیل آلایندگی بسیار زیاد تولید سیمان در کارخانه‌ها استفاده از مواد جایگزین رونق بسیاری گرفته است.

وی ادامه داد: در کشور ما هم با توجه به وجود منابع غنی آتشفشانی، برنامه‌هایی برای استفاده از این نوع مواد طبیعی آغاز شده است.

«رمضانیان پور» افزود: علاوه بر استفاده از این مواد طبیعی، مواد مصنوعی نیز کاربرد دارد که «سرباره‌های کوره‌های ذوب آهن» و «میکروسیلیس» در زمره‌ی این ترکیب‌ها است.

وی تصریح کرد: ما در دانشگاه صنعتی امیر کبیر طی دو سال همراه با دو دانشجوی کارشناسی ارشد بر روی نحوه‌ی استفاده از «شلتوک برنج» به‌عنوان «پوزالان مصنوعی» در صنعت بتن تحقیق‌هایی را آغاز کردیم.

رئیس مرکز دوام بتن دانشگاه صنعتی امیر کبیر خاطرنشان کرد: نتیجه‌ی این تحقیق‌ها دستیابی به تکنولوژی استفاده از این محصول بود به صورتی که پس از تبدیل آن به خاکستر در کوره‌های کنترل شده از نظر دمایی محصول به دست آمده و با درصدی معین به سیمان اضافه کرده و به بتن تبدیل می‌کنیم.

وی تأکید کرد: این تکنولوژی در دو بخش است یکی ساخت کوره‌های مخصوص و کنترل شده و یکی درصد استفاده از آن در بتن است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر تصریح کرد: با استفاده از این نوع محصول، دوام بتن به خصوص در مناطقی نظیر اسکله‌ها و مناطق مرطوب افزایش می‌یابد و عمر بتن حدوداً دو برابر می‌شود و به همین میزان استفاده از سیمان به‌عنوان یک ماده‌ی بسیار آلاینده کاهش می‌یابد.

وی افزود: از دیگر مزایای این کار استفاده از انرژی گرمایی حاصل و تبدیل آن به برق است که می‌توان به عنوان یک بخش جانبی از این تکنولوژی بهره برد.

«رمضانیان‌پور» خاطر نشان کرد: تقریباً یک بیست و پنجم از هر تن شلتوک سوخته شده، تبدیل به خاکستر مفید برای استفاده در صنعت می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت