متن كامل خبر
طراحی نرم‌افزار مدل‌سازی و تحلیل جست‌وجوگر ژیروسکوپ آزاد الکترواپتیکی در کشور به‌همت یک دانشجوی دکتری

تاريخ خبر :  30/7/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1359

- از ویژگی‌های این نرم‌افزار، امکان بررسی و تحلیل متغیرهای مختلف جست‌وجوگر – شامل: مشخصات سامانه‌ی الکترواپتیکی، مشخصات ژیروسکوپ آزاد و توابع تبدیل کنترلی - روی عملکرد کلی جست‌وجوگر و دقت جسم پرنده یا روبات است.

طراحی نرم‌افزار مدل‌سازی و تحلیل جست‌وجوگر

ژیروسکوپ آزاد الکترواپتیکی در کشور

به‌همت یک دانشجوی دکتری





 از ویژگی‌های این نرم‌افزار، امکان بررسی و تحلیل متغیرهای مختلف جست‌وجوگر – شامل: مشخصات سامانه‌ی الکترواپتیکی، مشخصات ژیروسکوپ آزاد و توابع تبدیل کنترلی - روی عملکرد کلی جست‌وجوگر و دقت جسم پرنده یا روبات است.

 

نرم‌افزار مدل‌سازی و تحلیل جست‌وجوگر «ژیروسکوپ آزاد الکترواپتیکی» جهت طراحی جست‌وجوگرها در هدایت «سامانه‌های پرنده» توسط دانش‌آموخته دوره‌ی دکتری مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی طراحی شد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این جست‌وجوگر که توسط دکتر «محمدرضا عاروان» طراحی شده یک سامانه‌ی مکاترونیکی است که با توجه به سیستم بینایی استفاده شده در آن می‌تواند به‌صورت راداری یا الکترواپتیکی تحقق پیدا کند.

این نرم‌افزار می‌تواند در طراحی جست‌وجوگرها، هدایت اجسام پرنده، هم‌چنین در تعیین سیر روبات‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.


نمونه‌هایی از
ژیروسکوپ‌های معمولی



اگر چه بیش از چهار دهه از طراحی و تولید جست‌وجوگرها می‌گذرد ولی دانش طراحی و فناوری ساخت آن در انحصار تعداد معدودی کشور باقی مانده است.

از ویژگی‌های این نرم‌افزار، امکان بررسی و تحلیل متغیرهای مختلف جست‌وجوگر – شامل: مشخصات سامانه‌ی الکترواپتیکی، مشخصات ژیروسکوپ آزاد و توابع تبدیل کنترلی - روی عملکرد کلی جست‌وجوگر و دقت جسم پرنده یا روبات است.

دبیر المپیاد فیزیک
ژیروسکوپ ابزاری است برای اندازه‌گیری و حفظ جهتی خاص که بر اساس قانون بقای تکانه‌ی زاویه‌ای کار می‌کند. ابزار چرخ در حال گردشی است که محور برای جهت گیری در تمام جهات آزاد است.این جهت نسبت به گشتاور خارجی که می‌گیرد بسیار کمتر از حالتی تغییر می‌کند که بدون تکانه‌ی زاویه‌ای بااستفاده از چرخش زیاد ژیروسکوپ جهت عوض می‌شد. وقتی گشتاور خارجی بوسیله تراز در پایه ابزار به حداقل رسیده و  جهت آن صرف نظر از هر حرکت دیسک در وسط ابزار تقریبا ثابت می‌ماند. تا آنجا که می‌دانیم نخستین ژیروسکوپ را یوهانس بوهنربرگر در سال 1817 ساخت نام آن را به‌طور خلاصه «ماشین» گذاشت. لاپلاس ریاضی‌دان فرانسوی این ابزار را برای تدریس بسیار مناسب می‌دانست. در سال 1852 فوکو از همین ابزار برای اندازه گیری میزان چرخش زمین استفاده کرد.      








      منبع خبر : ايسنا

بازگشت