متن كامل خبر
تولید نانوپودر ترمیم استخوان و دندان به همت یک دانشجوی دکتری

تاريخ خبر :  2/8/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1210

- پیوند هیدروکسی ‌آپاتیت با بافت استخوان مهم‌ترین دلیل استفاده از آن به‌عنوان جانشین استخوان است

تولید نانوپودر ترمیم استخوان و دندان

به همت یک دانشجوی دکتری

پیوند هیدروکسی ‌آپاتیت با بافت استخوان مهم‌ترین دلیل استفاده از آن به‌عنوان جانشین استخوان است

دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از فرآیند سل- ژل به ساخت پودر فلوئورهیدروکسی ‌آپاتیت در مقیاس نانومتر موفق شد.

به گزارش ایسنا، «صدیقه جغه دوست»، دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی گفت: هیدروکسی‌ آپاتیت یکی از انواع کلسیم‌ فسفات‌ها است که به دلیل داشتن ترکیب مشابه با استخوان طبیعی و نیز زیست‌سازگاری و زیست‌فعالی کاربردهای بسیار گسترده‌ای در زمینه‌ی ترمیم استخوان و دندان دارد.

وی ادامه داد: پیوند هیدروکسی ‌آپاتیت با بافت استخوان مهم‌ترین دلیل استفاده از آن به‌عنوان جانشین استخوان است. این ماده برای ترمیم آسیب‌های دندانی و استخوانی، جایگزینی فوری دندان، بازسازی آرواره و ... استفاده می‌شود.

به گفته‌ی این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات، تشابه شیمیایی هیدروکسی‌آپاتیت با استخوان عامل مهمی است که تحریک زیست‌فعالی، رشد استخوان و تأثیرهای درمانی آن را می‌توان به آن نسبت داد.

«جغه دوست» افزود: فلوئورآپاتیت خالص پایداری شیمیایی و ساختاری بیش‌تری نسبت به هیدروکسی‌آپاتیت داشته و لایه‌ی خارجی دندان را می سازد. بیش‌تر تحقیق‌های روز دنیا بر روی یون فلوئور در زمینه‌ی ترمیم دندان است بر همین اساس در این تحقیق، جهت کنترل پایداری هیدروکسی‌آپاتیت از ترکیب این ماده و فلوئور آپاتیت و تشکیل ماده‌ای به نام فلوئورهیدروکسی‌آپاتیت استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: این ماده در ابعاد نانومتری ساخته شده است که نانومتری بودن آن باعث می‌شود که انجام واکنش‌ها نسبت به شرایط معمول سرعت عمل بیش‌تری پیدا کند و با اصلاحاتی برروی این ماده می‌توان از آن به‌عنوان پرکننده‌ی فوری دندان استفاده کرد.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت