متن كامل خبر
ابداع وسیله‌ای برای شکار و درمان سلول‌ها در جریان خون با همکاری پژوهشگر ایرانی دانشگاه «هاروارد»

تاريخ خبر :  4/8/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  712

- محققان این وسیله را با الهام از یک پروسه‌ی بیولوژیکی طبیعی در بدن ساخته‌اند. در این پروسه که «پیچش سلولی» نام دارد، حرکت سلول‌ها آرام می‌شود سپس به دیواره‌ی رگ‌های خونی می‌چسبند و بعد به دور خود می‌پیچند

ابداع وسیله‌ای برای شکار و درمان سلول‌ها در جریان خون

با همکاری پژوهشگر ایرانی دانشگاه «هاروارد»

محققان این وسیله را با الهام از یک پروسه‌ی بیولوژیکی طبیعی در بدن ساخته‌اند. در این پروسه که «پیچش سلولی» نام دارد، حرکت سلول‌ها آرام می‌شود سپس به دیواره‌ی رگ‌های خونی می‌چسبند و بعد به دور خود می‌پیچند

محققان دانشگاه MIT و روچستر موفق به ابداع وسیله‌ای شده‌اند که می‌تواند سلول‌ها را در حالی‌که در خون جریان دارند گرفته و درمان کند.

به گزارش ایسنا، این وسیله که با همکاری دکتر «علی خادم حسینی»، استادیار جوان ایرانی واحد مشترک علوم و فناوری بهداشتی دانشگاه‌های هاروارد ــ MIT و برنده‌ی جایزه‌ی «مخترع جوان» سال مجله‌ی Technologyreview ساخته شده است می‌تواند از گسترش سلول‌های سرطانی به سایر بافت‌ها جلوگیری کرده و امکان ارسال سیگنال به سلول‌های بنیادی برای تمایز به بافت‌های خاص را فراهم کند.

محققان این وسیله را با الهام از یک پروسه‌ی بیولوژیکی طبیعی در بدن ساخته‌اند. در این پروسه که «پیچش سلولی» نام دارد، حرکت سلول‌ها آرام می‌شود سپس به دیواره‌ی رگ‌های خونی می‌چسبند و بعد به دور خود می‌پیچند.

در این لحظه سلول‌ها سیگنال‌هاای را از نزدیک‌ترین بافت دریافت می‌کنند برای مثال سلول‌های ایمنی می‌توانند حرکت آرامی پیدا کرده و با عفونت مبارزه کنند. این وسیله نیز با روشی شبیه به روش «پیچش سلولی» کار می‌کند.

در مرحله‌ی بعدی این وسیله در مطالعات حیوانی به‌کار گرفته خواهد شد و از این فناوری برای آرام کردن و به دام انداختن سلول‌های بنیادی یا سلول‌های سرطانی در حال گردش در جریان خون استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت