متن كامل خبر
اعلام بازنشستگی برنده‌ی جنجال‌آفرین نوبل

تاريخ خبر :  5/8/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  756

- رئیس هیات مدیره‌ی مؤسسه‌ی «کولد اسپرینگ هاربور» روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: هیات مدیره به تصمیم دکتر «واتسون» احترام می گذارد و تقاضای بازنشستگی او را می پذیرد

اعلام بازنشستگی

برنده‌ی جنجال‌آفرین نوبل

رئیس هیات مدیره‌ی مؤسسه‌ی «کولد اسپرینگ هاربور» روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: هیات مدیره به تصمیم دکتر «واتسون» احترام می گذارد و تقاضای بازنشستگی او را می پذیرد

«جیمز واتسون»، از کاشفان دی ان ای که به دلیل اظهاراتش در مورد توان هوشی آفریقاییان، اخیراً باعث جنجال بزرگی در کشورهای غربی شد، از پست خود در یک مؤسسه‌ی علمی آمریکایی استعفا داده و اعلام بازنشستگی کرده است.

به گزارش ایسنا، دکتر «واتسون» 79 ساله و مقامات مؤسسه‌ی «کولد اسپرینگ هاربور» در نیویورک، روز پنجشنبه 3 آبان (25 اکتبر) اعلام کردند که این دانشمند به همکاری‌اش با این مؤسسه پایان داده است.

«جیمز واتسون» در اواسط اکتبر در مصاحبه‌ای با یک هفته‌نامه‌ی بریتانیایی گفته بود که توان هوشی آفریقاییان کم‌تر از سفیدپوستان است و به‌همین سخنرانی او در موزه‌ی «علوم لندن»، از مؤسسات معتبر علمی در بریتانیا، لغو شد.

دکتر «واتسون» در نامه‌ی بازنشستگی خود آورده: «موعد بازنشسته شدن من (به‌خاطر سن وی) مدتهاست که فرارسیده است، اما شرایطی که این تحول رخ داده آن شرایطی نبوده که در انتظارش بودم یا دلم می‌خواست.

رئیس هیات مدیره‌ی مؤسسه‌ی «کولد اسپرینگ هاربور» روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: هیات مدیره به تصمیم دکتر «واتسون» احترام می گذارد و تقاضای بازنشستگی او را می پذیرد.

این مؤسسه که در زمینه‌ی آزمایشگاهی فعال است، پس از چاپ اظهارات دکتر «واتسون» در هفته‌نامه‌ی «ساندی تایمز» بریتانیا (14 اکتبر)، پست وی را به حال تعلیق درآورد.

موزه‌ی علوم لندن نیز هنگام اعلام خبر لغو سخنرانی وی در این مکان گفت که به دلیل سخنانی که «از حد مباحثه قابل قبول» فراتر رفته است، سخنرانی دکتر «واتسون» را لغو کرده است.

«جیمز واتسون» در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه‌ی بریتانیایی «ساندی تایمز» نسبت به آینده‌ی آفریقا ابراز نومیدی کرده و نابرابری هوشی نژاد سیاه و سفید را عامل عقب‌ماندگی آفریقاییان دانسته بود.

در این مصاحبه، دکتر «واتسون» گفته که گرچه امیدوار است تمامی نژادها یکسان باشند، اما دلیلی وجود ندارد که نشان دهد ساکنان مناطق مختلف جغرافیایی به شکلی یکسان تکامل یافته و از توانایی عقلی یکسانی برخوردارند. یکی از اعضای «انجمن بریتانیایی مسئولیت اجتماعی در تحقیقات علمی» اظهار نظر «نژاد پرستانه‌ی» دکتر واتسون را نیز «مهملات ژنتیکی» توصیف و آن را رد کرده است.

همچنین، «دیوید لامی»، از اعضای دولت بریتانیا، سخنان جیمز واتسون درباره‌ی تفاوت نژادی را اهانت‌آمیز خوانده و گفته است که چنین اظهاراتی جز برانگیختن احساسات نژاد پرستانه نتیجه‌ی دیگری ندارد. تعدادی از سازمان های دفاع از حقوق بشر و حمایت از برابری نژادی نیز این سخنان را به شدت محکوم کرده اند.

«جیمز واتسون» پیش از این هم به خاطر ابراز نظرات جنجال‌برانگیز هدف حمله و انتقاد قرار داشته است. در سال 2000، وی در سخنانی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، موضوع بیش‌تر بودن تمایل و توان جنسی افرادی با پوست تیره تر را مطرح کرده و پیش از آن نیز درباره‌ی موضوعاتی مانند امکان درمان حماقت نظراتی را ابراز داشته بود.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت