متن كامل خبر
گزارش بزرگ‌ترین مجله‌ی علمی دنیا درباره‌ی تحقیقات سلول‌های بنیادی و کنگره‌ی بین‌المللی رویان

تاريخ خبر :  10/8/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  753

«دکتر یانیش» استاد برجسته‌ی امریکایی در هنگام اقامت در ایران به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته و پس از بازگشت به کشور امریکا در مقاله‌ای در مجله‌ی «نیچر» (Nature) جنبه‌های مختلف سفر به ایران و شرکت در کنگره و بازدید از «پژوهشکده‌ی رویان» را بیان کرده است.

گزارش بزرگ‌ترین مجله‌ی علمی دنیا 

درباره‌ی تحقیقات سلول‌های بنیادی و کنگره‌ی بین‌المللی رویان 






 «دکتر یانیش» استاد برجسته‌ی امریکایی در هنگام اقامت در ایران به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته و پس از بازگشت به کشور امریکا در مقاله‌ای در مجله‌ی «نیچر» (Nature) جنبه‌های مختلف سفر به ایران و شرکت در کنگره و بازدید از «پژوهشکده‌ی رویان» را بیان کرده است..

 

«دکتر یانیش» استاد برجسته‌ی امریکایی و یکی از 10 دانشمند برتر جهان، طی مقاله‌ای در مجله‌ی علمی «نیچر» (Nature) با تمجید از موفقیت‌های پژوهشگران ایرانی در حوزه‌ی «سلول‌های بنیادی» از عدم امکان ویزا به دانشمندان ایرانی برای شرکت در مجامع علمی امریکا و اندک بودن همکاری‌های علمی امریکا با ایران در مقایسه با اروپا انتقاد و جامعه‌ی علمی را به‌مبارزه با روند کنونی و تلاش در جهت تغییر آن فراخواند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجله‌ی «نیچر» (Nature) با ضریب تأثیر 6/26 یکی از مجله‌های معتبر علمی دنیا و از قدیمی‌ترین آن‌هاست که مقاله‌هایی که در آن چاپ می‌شود دارای نواوری بالا بوده و بعدها منشأ اثری در علم به‌صورت فراگیر دارد و چاپ مقاله در این مجله برای دانشمندان یک افتخار و اعتبار بزرگ است.

«رادلف یانیش» عضو مؤسسه‌ی تحقیقاتی «وایت هد» (Whitehead) است و زمینه‌ی مطالعاتی وی دستکاری و کنترل تجلی ژن‌هاست.

وی دارای صدها مقاله است که تنها در سال 1386 (2007 میلادی) تاکنون 8 مقاله در مجله‌های بسیار معتبری هم‌چون «نیچر» (Nature) و «سلول» (Cell) به‌چاپ رسانده و به‌تازگی موفق به تمایز سلول‌های «فیبروبلاست» پوستی موش به سلول‌های بنیادی جنینی شده است.

مجله‌ی «نیوزویک» در آخرین ارزیابی از دانشمندان جهان او را یکی از 10 دانشمند برتر جهان معرفی کرده است.

استاد «یانیش» شهریور 1386 میهمان و سخنران مدعو «هشتمین کنگره و جشنواره‌ی بین‌المللی رویان» بود که از سوی «پژوهشکده‌ی رویان جهاد دانشگاهی» برگزار شد.

او در هنگام اقامت در ایران به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته و پس از بازگشت به کشور امریکا در مقاله‌ای در مجله‌ی «نیچر» (Nature) جنبه‌های مختلف سفر به ایران و شرکت در کنگره و بازدید از پژوهشکده‌ی رویان را بیان کرده است.

او در این مقاله می نویسد: «روزی که می‌خواستم به ایران بیایم همه‌ی همکاران، من را از این کار منع کرده و ایران را مکانی ناامن توصیف کرده بودند که حاصل تبلیغات مسموم بوده است».

«یانیش» می‌گوید: «وقتی به ایران آمدم از سفر توریستی یکی از شهرهای بزرگ امریکا بیش‌تر احساس امنیت می‌کردم. در ایران چیزی ندیدم مگر اشتیاق به علم و مهمان‌نوازی».

وی در ادامه‌ی مقاله‌اش به وضعیت پژوهش‌های سلول‌های بنیادی در ایران پرداخته و ضمن اظهار خوشحالی از حمایت مسؤولان عالی نظام از پژوهش، موانع پژوهش در ایران - که ناشی از تحریم‌های امریکا و بعضاً جامعه‌ی اروپاست - را تحلیل کرده است.

این دانشگر برجسته با اظهار تأسف از وضعیت پیش آمده در اثر تحریم‌ها و تبلیغات نادرست، عدم اعطای ویزا به دانشمندان ایرانی برای شرکت در محافل علمی امریکایی و نیز اندک بودن همکاری‌های علمی امریکا با ایران در مقایسه با اروپا را به‌ضرر همه‌ی مردم دانسته و جامعه‌ی علمی را دعوت به تغییر و مبارزه با روند کنونی کرده است.

در این مقاله - که مزین به عکس او به‌همراه دکتر «بهاروند» و محققان زن رویان با حجاب اسلامی و نیز عکسی از مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان است - گزارشی کامل از کنگره و تحقیقات «پژوهشکده‌ی رویان جهاد دانشگاهین آورده شده است.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت