متن كامل خبر
کشف نقایص ژنتیکی مرتبط با سرطان ریه

تاريخ خبر :  14/8/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  709

- بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت هر ساله ‪ ۱/۳‬میلیون نفر در اثر سرطان ریه جان می‌سپارند که مرگبارترین نوع سرطان است. تحقیق جدید برروی «آدنوکارسینوم» ریه انجام شده است که یک سوم موارد سرطان ریه را به خود اختصاص می‌دهد

کشف نقایص ژنتیکی

مرتبط با سرطان ریه

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت هر ساله ‪ ۱/۳میلیون نفر در اثر سرطان ریه جان می‌سپارند که مرگبارترین نوع سرطان است. تحقیق جدید برروی «آدنوکارسینوم» ریه انجام شده است که یک سوم موارد سرطان ریه را به خود اختصاص می‌دهد

دانشمندان با ترسیم نقشه‌ی ناهنجاری‌های ژنتیکی عامل سرطان ریه، ژنی را که نقش محوری در گسترش این بیماری مرگبار دارد، کشف کردند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، این مطالعه‌ی ژنتیکی که چندین مرکز تحقیقاتی در سراسر جهان در آن مشارکت داشته‌اند، مبنای زیست شناختی سرطان ریه را روشن می‌کند و در تهیه‌ی راهبردهای جدید درمانی مفید خواهد بود.

«متیو میرسون» از «هاروارد» و «ام‌آی‌تی» می‌گوید: این دیدگاه جدید در مورد ژنوم سرطان ریه بی‌سابقه است. این تحقیقات بنیان مهمی را بنا نهاده است و در حال حاضر ژن مهمی را که رشد سلول‌های ریه را کنترل می‌کند شناسایی کرده است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت هر ساله ‪ ۱/۳‬میلیون نفر در اثر سرطان ریه جان می‌سپارند که مرگبارترین نوع سرطان است. تحقیق جدید برروی «آدنوکارسینوم» ریه انجام شده است که یک سوم موارد سرطان ریه را به خود اختصاص می‌دهد.

این مطالعه که بخشی از طرح بین‌المللی تعیین توالی تومور است، ناهنجاری در دی‌ان‌آ بیش از ‪ ۵۰۰ ‬تومور مبتلایان به سرطان ریه را بررسی کرده است. بیش‌تر سرطان‌ها ناشی از تغییرهای ژنتیکی است که در دوران زندگی فرد در سلول‌ها تجمع می‌یابد، اما ماهیت این تغییرها و پیامدهای آن‌ها عمدتاً ناشناخته مانده است.

دانشمندان برای غربالگری ژنوم انسان از نظر نشانه‌های ‪SNP‬ ‬که قسمت‌های حذف شده یا تکرار شده رمز ژنتیکی را مشخص می‌کند از فناوری‌های پیشرفته استفاده کردند. این مطالعه که نتایج آن در مجله‌ی «نیچر» منتشر شده است ‪ ۵۷ ‬تغییر ژنوم را که به‌طور مکرر در بیماران سرطانی بروز می‌کند شناسایی کردند. از این تعداد دستکم ‪ ۴۰‬تغییر با ژن‌هایی مرتبط بود که پیش‌تر گمان نمی‌رفت در «آدنوکارسینوم» ریه نقش داشته باشند. در این ناهنجاری ژنتیکی، ژن ‪ NKX2.1‬رشد سلول سرطانی را شتاب می‌دهد.

این ژن به‌طور طبیعی به‌عنوان تنظیم‌کننده‌ی اصلی عمل می‌کند و فعالیت سایر ژن‌ها در سلول‌های جدار داخلی کیسه‌های کوچک هوایی در ریه را کنترل می‌نماید. کشف نقش یک ژن در رشد سرطان در دسته‌ی خاصی از سلول‌ها می‌تواند راهگشای داروهای جدید درمان سرطان ریه و انواع سرطان‌ها باشد.

علاوه برآن استفاده از فناوری‌ها و ابزارهای قدرتمند برای تعیین توالی ژنوم بیماران مبتلا به سرطان ریه، رویکردی را نشان می‌دهد که این رویکرد باید در بررسی تمام انواع سرطان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این تحقیقات گروهی، سنگ بنای طرح‌های بلندپروازانه‌تر ژنوم نظیر اطلس ژنوم سرطان است. هدف از اجرای اطلس ژنوم سرطان تهیه نقشه‌ی تغییرات ژنوم مشترک در انواع مختلف سرطان‌های انسانی است. طرح‌اطلس برروی شایع‌ترین نوع سرطان مغز یعنی ‪(glioblastoma multiforme)‬ سرطان تخمدان و سرطان ریه (squamous cell)‬معطوف است.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت