متن كامل خبر
کاهش میزان خونریزی در اعمال جراحی با استفاده از لیزر

تاريخ خبر :  16/8/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  618

- کاهش خونریزی حین عمل، عدم استفاده از وسیله‌ی نوک‌تیز و عدم انتقال بیمار از فواید استفاده از لیزر است

کاهش میزان خونریزی در اعمال جراحی

با استفاده از لیزر

کاهش خونریزی حین عمل، عدم استفاده از وسیله‌ی نوک‌تیز و عدم انتقال بیمار از فواید استفاده از لیزر است

شیوع بیماری‌های منتقله از طریق خون و عدم استفاده از وسایل نوک‌تیز، اهمیت استفاده از لیزر را که باعث کاهش چشمگیر میزان خونریزی حین عمل می‌شود، دو چندان می‌کند.

به گزارش ایسنا، در مطالعه‌ای که توسط گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف ارزیابی ارجحیت برش محل عمل با لیزر CO2 در مقایسه با «اسکالپل» از نظر وضعیت «هموستاز»، درد پس از عمل و درجه‌ی اسکار صورت گرفت، به دلیل میزان کم‌تر درد حین عمل در افرادی که محدودیت استفاده از مواد بی‌حسی دارند، فواید استفاده از لیزر تأیید شد.

این مطالعه در قالب یک کارآزمایی بالینی تصادفی «دوسوکور» برروی 69 بیمار که براساس معاینات بالینی و روش‌های تصویر‌برداری، اندیکاسیون قطعی برای انجام بیوپسی پستان داشتند، انجام شد.

بیماران به صورت تصادفی به دو گروه مورد (لیزر) و کنترل (اسکالپی) تقسیم شدند؛ سپس میزان مصرف ماده‌ی بی‌حسی، خونریزی حین عمل، سایز توده، طول و عمق برش جراحی و مدت زمان جراحی حین عمل ارزیابی شدند.

طبق یافته‌های این بررسی، کاهش خونریزی حین عمل، عدم استفاده از وسیله‌ی نوک‌تیز و عدم انتقال بیمار از فواید استفاده از لیزر است. همچنین استفاده از لیزر باعث طولانی شدن مدت عمل نمی‌شود. میزان دوز لیدوکائین مصرفی و حجم خونریزی نیز در گروه لیزر به‌طور معنی‌داری کم‌تر از گروه اسکالپل بود.

در این پژوهش تفاوت بارزی از نظر میزان درد پس از عمل و اسکار عمل جراحی پس از شش ماه بین دو گروه مشاهده نشد؛ بنابراین با توجه به هزینه‌ی بیش‌تر و لزوم آموزش‌های تکمیلی برای استفاده از این تکنولوژی باید محاسن و معایب این روش در کنار هم مورد بررسی قرار گیرند.

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت