متن كامل خبر
مقالات علمي ايران در شش سال اخير هشت برابر شده است

تاريخ خبر :  22/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1016

مراسم افتتاحيه هشتمين كنگره سراسري بيوشيمي و اولين كنگره بين‌المللي بيوشيمي و زيست‌شناسي مولكولي شب گذشته با حضور بيوشيميست‌هاي برجسته ايراني و خارجي در سالن همايش استاد مطهري دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر سمنانيان، رييس دانشگاه تربيت مدرس در اين مراسم اظهار كرد: همه ما به عنوان اعضاي دانشگاهي بايد بدانيم كه در چه جايگاهي بوده‌ايم و هم اكنون به كجا رسيده‌ايم و از نظر علمي در كجا قرار داريم.

وي افزود: ما در نوعي از انفجار و گسترش علمي قرار داريم كه اين نه فقط به معناي گسترش دانش جهاني است كه ايران و اغلب كشورهاي جهان سوم نيز در مقايسه با غرب و نسبت به سال‌هاي گذشته در جايگاه خاصي از اشاعه علم قرار گرفته‌اند.

دكتر سمنانيان با اشاره به آمارهاي كمي پيشرفت‌هاي علمي كشور، گفت: تعداد دانشگاه‌هاي ما در سال‌هاي پيش از انقلاب بسيار اندك - حدود 27 دانشگاه - بود و به جز رشته‌هاي پزشكي باليني ساير دانشگاه‌ها حداكثر در مقطع كارشناسي حرفي براي گفتن داشتند. همچنين حدود 175 هزار دانشجو در داخل كشور و همين حدود با هزينه يك ميليارد دلار در سال در خارج از كشور مشغول به تحصيل بودند و بخش آموزش عالي يكي از وابسته‌ترين ارگان‌هاي كشور بود.

وي افزود: تعداد دانشگاه‌هاي كشور هم اكنون از 27 دانشگاه به بيش از 150 دانشگاه رسيده و شمار دانشجويان نيز به حدود 3/2 ميليون نفر افزايش يافته و اگر تعداد دانش‌آموزان را به اين مجموعه اضافه كنيم.

هر روز صبح يك چهارم ايراني‌ها براي علم اندوزي و انجام فعاليت‌هاي علمي از خانه بيرون مي‌روند كه اين وضعيت در تاريخ ايران بي‌سابقه بوده است.

رييس دانشگاه تربيت مدرس در خصوص رشد كيفي فعاليت‌هاي علمي كشور، گفت: در دانشگاه‌ها در سال 56، 207 دانشجوي دكتري و بيش از 5 هزار نفر در مقطع كارشناسي ارشد مشغول به تحصيل بودند كه در حال حاضر بيش از 110 هزار دانشجوي تحصيلات تكميلي در تمامي رشته‌هاي علمي تحصيل مي‌كنند كه اين نشان از يك جهش علمي عظيم، نيل به خود اتكايي و تبديل تصميم‌گيري در خارج كشور و سوق دادن آن به تصميم‌گيري در داخل كشور است.

وي افزود: با توجه به اين كه همين افراد در تصميم سازي‌هاي آينده كشور را به دست خواهند گرفت، بايد از خروج بي‌رويه مغزها به خارج از كشور جلوگيري شود و با ايجاد تعامل با مراكز علمي و دانشمندان ساير كشورها كه نياز به تجهيز دانشگاه‌ها، ‌ارتقاء كيفي ‌علم و تكنيك بومي دارد، از مطالب روز دنيا در داخل كشور استفاده كرد.

وي افزود: اساتيد و اعضاي هيات علمي نيز تحقيقات خود را در بالاترين سطوح علمي انجام مي‌دهند كه ارتقاء شمار مقالات سالانه از رقم 450 مقاله در سال 78 به چهار هزار مقاله در سال جاري نشانگر اين موضوع است كه اين افراد آمادگي تدريس در مقاطع تحصيلات تكميلي را دارند.

دكتر سمنانيان در ادامه تشريح روند پيشرفت‌هاي علمي كشور، اظهار كرد: هم اكنون ايران در ميان كشورهاي اسلامي پس از تركيه در رده دوم توليدات علمي قرار دارد كه در برنامه‌هاي آتي دولت و در چشم انداز بيست ساله كشور هدف، عبور از تركيه و رسيدن به مقام اول توليد كننده علم در كشورهاي اسلامي است.

وي با اشاره به وقوع تحول فرهنگي در بخش آموزش عالي گفت: با توجه به اين كه تغييرات اجتماعي و فرهنگي در مدت زمان طولاني حاصل مي‌شود اما اثرات شگرف و دراز مدتي دارد، در كشور شاهد بروز تحولات عميقي در حوزه فرهنگي و اجتماعي هستيم كه در اين ميان مي‌توان به پديده دانشگاه‌هاي پژوهش محور و آموزش محور اشاره كرد.

وي افزود: در گذشته پديده تورم اجازه انجام تحقيقات گسترده با اعتبارات كلان را نمي‌داد و حضور اقليت محدودي از جامعه در قشر دانشگاهي مهر تاييدي بر اين امر بود در حالي كه با پيشرفت‌هاي حاصله فعاليت تحقيقاتي از پايه‌هاي اساسي هر دانشگاه است.

به گزارش ايسنا، دكتر سمنانيان در بيان ديگر پيشرفت‌هاي علمي كشور به انتشار مقالات ايراني در مجلات معتبر خارجي، افزايش تعداد مجلات تخصصي داخلي، تعداد كنفرانس‌ها و انجمن‌هاي علمي اشاره كرد و در پايان با اشاره به هشتمين كنگره ايراني بيوشيمي، افزود: برگزاري اين همايش‌ها و تلفيق آن با كنگره بين‌المللي بيوشيمي ، وقوع تحولات عظيم علمي در كشور و ترقي پژوهشگران ايراني در عرصه جهاني را به وضوح نمايش مي‌دهد.

گفتني است، هشتمين كنگره سراسري بيوشيمي و اولين كنگره بين‌المللي بيوشيمي و زيست‌شناسي مولكولي تا 25 شهريورماه جاري در دانشگاه تربيت مدرس ادامه دارد.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت