متن كامل خبر
اعلام برندگان جایزه‌ی «کرافورد» (Crafoord) در سال 2008 میلادی

تاريخ خبر :  18/11/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1618

- نیمی از این جایزه‌ی 500 هزار دلاری به «کانسویچ» (Kontsevich) و «ویتن» (Witten) و نیمی دیگر به «سونیاف» (Sunyaev) اهدا خواهد شد

اعلام برندگان جایزه‌ی «کرافورد» (Crafoord)

در سال 2008 میلادی

نیمی از این جایزه‌ی 500 هزار دلاری به «کانسویچ» (Kontsevich) و «ویتن» (Witten) و نیمی دیگر به «سونیاف» (Sunyaev) اهدا خواهد شد

«ماکزیم کانسویچ» (Maxim Kontsevich) از مؤسسه‌ی «هاتس اتودز ساینتفیکز» (Hautes Etudes Scientifiques) در منطقه‌ی «بورس سور ویتی» (Bures Sur Yvette) در فرانسه و «ادوارد ویتن» (Edward Witten) از مؤسسه‌ی «مطالعات پیشرفته» (Advanced Study) در دانشگاه «پرینستون» (Preneston) برنده‌ی جایزه‌ی «کرافورد» (Crafoord) در سال 1386 (2008 میلادی) در ریاضیات از آکادمی علوم سلطنتی سوئد شدند.

به‌گزارش سایت «انجمن ریاضیات آمریکا» (AMS)، برنده‌ی نجوم «کرافورد» (Crafoord) «رشید سونیاف» (Rashid Sunyaev) از آکادمی علوم روسیه، مسکو و عضو مؤسسه‌ی اخترفیزیک «مکس پلانک» (Max Planck) در شهر «گارچینگ» آلمان (Garching) شد.

این گزارش می‌افزاید نیمی از این جایزه‌ی 500 هزار دلاری به «کانسویچ» (Kontsevich) و «ویتن» (Witten) و نیمی دیگر به «سونیاف» (Sunyaev) اهدا خواهد شد. «کانسویچ» (Kontsevich) و « ویتن» (Witten) برای همکاری شدید آن‌ها در ریاضیات الهام گرفته شده از فیزیک نظری مدرن این جایزه را دریافت کردند.


اخبار منتشر شده در مطبوعات و به نقل از آکادمی علوم سلطنتی سوئد اشعار می‌دارد، «کانسویچ» (Kontsevich) و «ویتن» (Witten) از متولوژی (روش‌شناسی) در فیزیک استفاده کردند که باعث توسعه‌ی انقلابی در ریاضیات جدید و به منظور مطالعه‌ی انواع مختلف اجرام هندسی شده است. کار آن‌ها نه تنها گرایش زیاد به نظم در ریاضیات دارد، بلکه ممکن است کاربرد در حوزه‌های کاملاً متفاوت بیابند. این نتایج ارزش قابل توجهی برای فیزیک و تحقیق در قوانین بنیادی طبیعت دارد.

بر اساس «نظریه‌ی ریسمان» (String Theory) که تلاشی بلندپروازانه برای تهیه‌ی فرمول یک نظریه‌ی واحد برای توجیه تمام نیروهای طبیعی است (نظریه‌ی «وحدت بزرگ»)، کوچک‌ترین ذره‌ها که جهان ترکیبی از آن‌هاست، به‌صورت ریسمان‌هایی در حال ارتعاش هستند. پیش‌بینی می‌شود در این نظریه بُعدهای زیادی (پنج و یازده بُعد) لحاظ شده و نیاز به ریاضیات خیلی پیشرفته دارد.

دانشمندان مذکور چندین مسأله‌ی مهم ریاضیات مرتبط با نظریه‌ی ریسمان را حل کرده‌ و راه را برای ادامه‌ی تحقیق در این زمینه باز کردند. لازم به ذکر است آکادمی سلطنتی سوئد، شرح پزوهش‌های محققان خود را طی مقاله‌ای به نشانه‌ی ذیل قرار داده است:

 شرح پژوهش‌های محققان

 

 

 

 

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت