متن كامل خبر
اهدای جایزه‌ی آبل در سال 2008 به «تامپسون» و «تیتز»

تاريخ خبر :  11/1/1387 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1378

- «تامپسون» و «تیتز» با دسترسی به قضیه‌ها ونتایج بزرگ در این نظریه، انقلاب وسیعی در نظریه‌ی «گروه‌های متناهی» به‌وجود آوردند و نام خود را در کنار نام «گالوا» و «ابل» در تاریخ این علم جاودانه کردند

اهدای جایزه‌ی آبل در سال 2008

به «تامپسون» و «تیتز»

«تامپسون» و «تیتز» با دسترسی به قضیه‌ها ونتایج بزرگ در این نظریه ، انقلاب وسیعی در نظریه‌ی گروه‌های متناهی بوجود آوردند و نام خود را در کنار نام «گالو»ا و «ابل» در تاریخ این علم جاودانه کردند

در سال 2008 جایزه‌ی بزرگ آبل به طور مشترک به «جان گریگز تامپسون» (John Griggs Tompson) از دانشگاه فلوریدا (University of Florida) و «یاکوس تیتز» از دانشگاه «دو فرانس» (College de France) اهدا خواهد شد.

به گزارش «آکادمی علوم و ادبیات نروژ»، «اُل دیدریک لارام» (Ole Didrik Larum) – رئیس آکادمی علوم و ادبیات نروژ – امروز در یک کنفرانس که به طور زنده از تلویزیون نروژ پخش می‌گردید اعلام کرد که جایزه‌ی ابل به طور مشترک به تامپسون و تیتز به دلیل دست‌آوردهای بزرگشان در جبر و به طور دقیق‌تر در نظریه‌ی گروه‌های مدرن اهدا خواهد گشت. نظریه‌ی گروه‌ها شاخه‌ای از جبر مجرد است که به دانش تقارن‌ها معروف است. این نظریه که جبر مجرد نیز با تولد آن متولد شد، نتیجه‌ی فعالیت‌های علمی اواریست گالوا (Evariste Galois) دانشمند بزرگ فرانسوی است که در جریان انقلاب کبیر فرانسه جوان‌مرگ شد. البته «گالو»ا در آن زمان انقلابی دیگر را نیز بنیان نهاد: تولد جبر مجرد. نیلس هنریک ابل – دیگر ریاضیدان جوان‌مرگ اهل نروژ که جایزه‌ی ابل به یاد و نام او بنیان نهاده شده است –با استفاده از دستاورد علمی «گالوا» نتیجه‌های بزرگی را کشف کرد که نام وی را در زمره بزرگان عرصه‌ی ریاضیات در تاریخ جاودان کرد.

«تامپسون» و «تیتز» با دسترسی به قضیه‌ها ونتایج بزرگ در این نظریه، انقلاب وسیعی در نظریه‌ی «گروه‌های متناهی» به‌وجود آوردند و نام خود را در کنار نام «گالوا» و «ابل» در تاریخ این علم جاودانه کردند.

«تامپسون» با انقلاب بزرگی که در نظریه‌ی گروه‌های متناهی بوجود آورد و با اثبات قضیه‌های عمیقش منجر به کلاس‌بندی گروه‌های ساده‌ی متناهی (Classification of Finite Simple Groups) شد. کلاس‌بندی گروه‌های ساده‌ی متناهی بدون شک از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشر در ریاضیات و علوم است.

«تیتز» تصویری جدید و بسیار تاثیرگذاری از گروه‌ها به صورت اشیاء‌ هندسی ارائه کرد.

کمیته‌ی «ابل» می‌گوید: «دستاوردهای جان تامپسون و ژاکوس تیتز از تاثیر و عمق خارق‌العاده‌ای برخوردارند. آن دو همدیگر را کامل کرده‌اند و با هم ستون فقرات نظریه‌ی گروه‌های مدرن را بوجود آورده‌اند.»

برای کسب اطلاعات بیشتر به «زنگ تفریح شماره‌ی 29» مراجعه کنید.

به‌زودی در بخش زنگ تفریح در مورد مطالعه‌های «تامپسون» و «تیتز» و نظریه‌ی «گروه‌ها» مطالبی قرار داده می‌شود.

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت