متن كامل خبر
دانشمندان از ساخت اولين ماشين مولكولي با قابليت انجام فعاليت‌هاي مكانيكي خبر دادند

تاريخ خبر :  23/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  918

محققان دانشگاه‌هاي Edinburgh انگليس، Groningen هلند و degli Studi di Bologna ايتاليا ادعا مي‌كنند، اولين ماشين مولكولي سنتزي را كه مي‌تواند در مقياس نسبتاً بزرگ كار مكانيكي انجام دهد، توليد كرده‌اند.

به گزارش سرويس «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آنها مولكولي سنتز كرده‌اند كه در پاسخ به نور، مشخصات سطحي را كه به آن متصل شده است تغيير داده و موجب حركت يك قطره مايع مي‌شود.

اين دانشمندان توانستند با استفاده از اين روش، يك قطره ميكروليتري از دي ‌يدو متان را در يك سطح شيب‌دار با زاويه 12 درجه به مقدار 38/1 ميلي‌متر به سمت بالا حركت دهند.

اين به مفهوم آن است كه اين تك لايه از ماشين مولكولي در مجموع كاري به مقدار 8-10*1/2 ژول بر خلاف نيروي جاذبه زمين انجام داده است.

محققان مي‌گويند اين حركت، معادل با جابه‌جايي‌هاي كوچكي است كه يك ماشين معمولي انجام داده و يك جسم را تا ارتفاع بيش از دو برابر بلندترين ساختمان موجود در دنيا بالا مي‌برد.

ديويد لي و همكارانش مولكول‌هاي روتاكسان را سنتز نموده و سپس به آنها اجازه دادند، بر روي يک سطح طلا به صورت تك‌لايه خودآرايي كنند. سپس با به كارگيري اشعه ماوراي بنفش با طول موج 400-240 نانومتر باعث چرخش بخش‌هايي از مولكول، طي فرايندي به نام ايزومريزاسيون نوري، شدند.

اين امر باعث شد تا بخش‌هاي كوتاه فلوئوروآلكان موجود بر روي مولكول روتاكسان، پنهان شده و زاويه تماس سطح با مايعات قطبي و غيرقطبي کاهش يابد.

براي حركت دادن قطره مايع، اين تيم تحقيقاتي نور را بر روي يك سمت قطره متمركز كردند. اين كار باعث ايجاد اختلاف در انرژي آزاد سطحي در طول قطره گشته و موجب حركت قطره شد.

بنا بر گفته محققان، اين فرآيند موجب مي‌شود تا يك شيء بتواند در مقياسي ميليون‌ها برابر بزرگ‌تر از تغييرات اوليه‌اي كه در اثر تحريك نوري در ساختار مولكولي ايجاد مي‌شود، حركت كند.بنابر اعلام ستاد ويژه توسعه فن‌اوري نانو، محققان مي‌گويند كه روش آنها مي‌تواند كاربردهاي زيادي در زمينه آزمايشگاه بر روي تراشه، انجام واكنش‌هاي شيميايي در مقياس بسيار كوچك بدون نياز به ظرف آزمايش، دارورساني، مواد هوشمند و ماهيچه‌هاي مصنوعي داشته باشد.

اين محققان نتايج كار خود را در مجله Nature Materials و جشنواره علوم BA (British Association for the advancement of science) در دوبلين ايرلند منتشر كردند.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت