متن كامل خبر
پنج هزار كودك پيش‌دبستاني كشور براي نخستين بار آموزش مهارت‌هاي زندگي مي‌بينند

تاريخ خبر :  23/6/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1070

كارشناس مسؤول برنامه‌ مهارت‌هاي زندگي سازمان بهزيستي كشور از ارائه آموزش مهارت‌هاي زندگي به 5 هزار كودك پيش دبستاني كشور خبر داد. مهارت‌هاي زندگي به منظور پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و ارتقاي سطح سلامت روان و اطلاعات ساده زير بنايي براي زندگي شاد و حفظ سلامت و بهداشت روان، در قالب بسته آموزشي براي كودكان پيش دبستاني ارائه مي‌شود.

وي 10 مهارت زندگي را شامل خود آگاهي، همدلي، ارتباط موثر، ارتباطات بين فردي، مقابله با هيجانات منفي، مقابله با استرس، تصميم گيري حل مساله و تفكر اقتصادي و خلاق عنوان و با بيان اين كه كودكان در گروه‌هاي جمعي در قالب شعر، ‌كلاژ، نقاشي، بازي و ايفاي نقش كتاب راهنما اين مهارت‌ها را مي‌آموزند، خاطرنشان كرد: 300 كارت تصويري و نوار شعر آموزشي با 26 شعر براي آموزش مهارت‌هاي زندگي در اختيار مربيان قرار مي‌گيرد.

وي يادآور شد: كودكان براي خودشناسي، نقاط ضعف و قدرت توانايي اعتماد به نفس و عزت نفس را مي‌آموزند. همچنين كودك با يادگيري احترام به ديگران ، تفاوت‌هاي فرهنگي را مي‌آموزند و عملكرد آموزش اين مهارت رفع پرخاشگري در جامعه است.

كارشناس مسئول برنامه مهارت‌هاي زندگي مقطع پيش دبستاني و دبستان در سازمان بهزيستي افزود: بر اساس اين بسته آموزشي بچه‌ها نحوه صحبت و اينكه چگونه شنونده خوب و فعالي باشند، رعايت نوبت در صحبت، قطع نكردن كلام دوست خود و ارتباطات غير كلامي را مي‌آموزند.

وي با اشاره به اين كه آموزش ارتباطات بين فردي، احساس تعلق به گروه،‌ جامعه، خانواده و دوستان را افزايش مي‌دهد، گفت: در ارتباط بين فردي نيازهاي افراد بخصوص نيازهاي عاطفي آنها در ارتباط با نزديكان برآورده مي‌شود، به همين دليل كودكان مي‌آموزند كه چگونه با گسترش شبكه ارتباطي با كيفيت مي‌توانند از بسياري مشكلات پيشگيري كنند چرا كه افراد تنها بيشتر به بيماريهاي جسمي و رواني مبتلا مي‌شوند.

وي تصريح كرد: مقابله با هيجانات، مهارت ديگري است كه در آن كودكان مي‌آموزند چگونه هنگام عصبانيت به خود و يا ديگران صدمه وارد نكنند و يا چطور از اضطراب و ناراحتي خارج شوند تا اين ناراحتي منجر به افسردگي و انزوا شود.

به گفته نيك‌پرور همچنين افراد در طول روز با فشارهاي بسياري مواجه هستند كه اگر نحوه مقابله با آنها را نياموخته باشند به استرس مزمن مبدل مي‌شود. وي يادآور شد: در مهارت تفكر انتقادي، كودكان مي‌آموزند كه هر خبر و حرفي را به سرعت قبول نكنند و قدرت تحليل و تشخيص افكار كليشه‌اي و شايعات را پيدا كرده و تحت تاثير فشار گروه و شايعه اقدام نكنند.

كارشناس مسوول برنامه مهارت‌هاي زندگي بهزيستي با اشاره به مهارت تفكر خلاق گفت: در اين زمينه بچه‌ها مي‌آموزند چگونه مسائل را از ماوراي ظاهر و سطح و كليشه تحليل و با ايده‌سازي نوين مسائل را حل كنند. نيك‌پرور خاطرنشان كرد: بر اساس اين بسته آموزشي، مقطع پيش دبستاني كه براي اولين بار در كشور طراحي و از امسال اجرايي مي‌شود، كودكان در 10 الي 13 هفته، همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد اين مهارت‌هاي زندگي را مي‌آموزند.

وي در پايان گفت: كارشناسان در سطح كشور تا آغاز سال تحصيلي جديد، نحوه تدريس و آموزش اين مهارت‌ها به كودكان را به مربيان آمادگي‌ها و مراكز پيش دبستاني مي‌آموزند.


      منبع خبر : ايسنا

بازگشت