متن كامل خبر
روش جدیدی برای سنتز نانوبلور مس

تاريخ خبر :  6/11/1387 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1004

 تهیه‌ی مواد با ساختار نانومتری از جمله مهم‌ترین کاربرد فرایند آسیاکاری و آلیاژسازی مکانیکی محسوب می‌شود.

روش جدیدی برای سنتز نانوبلور مس







 تهیه‌ی مواد با ساختار نانومتری از جمله مهم‌ترین کاربرد فرایند آسیاکاری و آلیاژسازی مکانیکی محسوب می‌شود.

 

محققان دانشگاه تهران با ارائه‌ی روش جدیدی موفق شدند «نانو بلور مس» را به‌صورت یک فرایند تک‌مرحله‌ای تولید کنند.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا «سعید شیبانی» دانشجوی دکتری مهندسی مواد دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران گفت: در این روش - که در قالب پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد ارائه کرده‌ام - نانوبلورهای مس به‌روش احیای مکانیکی، شیمیایی اکسید مس (Cu2O2) تولید شدند.

«شیبانی» درباره‌ی استفاده از آلیاژسازی مکانیکی گفت: «تهیه‌ی مواد با ساختار نانومتری از جمله مهم‌ترین کاربرد فرایند آسیاکاری و آلیاژسازی مکانیکی محسوب می‌شود».

وی افزود: «در حال حاضر پژوهش‌ها و مطالعه‌های بسیار زیادی در ارتباط با صنعتی کردن این شاخه از فرایند آلیاژسازی مکانیکی در جریان است.

آلیاژسازی مکانیکی در زمینه‌ی مکانیکی، شیمیایی برای احیای برخی از اکسیدها به‌کمک آسیاکاری پودرهای اکسیدی با عامل احیاکننده در دمای محیط به‌کار گرفته ‌شده است».

«شیبانی» خاطرنشان کرد: «خواص محصول به‌وسیله‌ی میکروسکپ الکترونی عبوری (TEM) و پراش پرتو ایکس (XRD) ارزیابی شد و اندازه‌ی متوسط نانوبلورهای مس تهیه‌ شده پس از 30 ساعت آسیاکاری 27 نانومتر است.

وی در مورد کاربردهای این نانو‌پودر یاداور شد: از این نانوپودر را در صنایع میکروالکترونیک (تولید انواع خازن، الکترود و ترمینال‌ها) و بهبود هدایت حرارتی سیال‌های هادی گرما می توان استفاده کرد.

جزویات این پژوهش - که در قالب پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد و با هدایت دکتر «ابوالقاسم عطایی» و دکتر «سعید حشمتی‌منش» از دانشکده‌ی مهندسی متالورژی و مواد پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، انجام شده‌ در مجله‌ی بین‌المللی فیزیک جدید (International Journal of Modern Physics) (صفحه‌های 2969-2962، سال 2008) منتشر شده است.


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت